Poczta Polska: obsługa sądów i prokuratur w liczbach – dane za rok 2013
W 2013 roku Poczta Polska dostarczyła prawie 58,9 mln przesyłek sądowych i prokuratorskich i ponad 55,6 mln potwierdzeń ich odbioru. Oznacza to, że średnio każdego miesiąca do odbiorców docierało 4,9 mln przesyłek.
Listów poleconych: wysłano 57,6 mln sztuk, listów zwykłych: 1 mln sztuk. Paczek pocztowych i przesyłek kurierskich: 250 tys. sztuk.
Terminowość przesyłek poleconych
Najważniejszy dla polskiego wymiaru sprawiedliwości jest list polecony. To w ten sposób wysłana jest większość korespondencji sądowej, w tym wezwania i wyroki, postanowienia oraz inne typy rozstrzygnięć. Dlatego ważne by ten rodzaj korespondencji docierał do odbiorców szybko i pewnie. Według powadzonego na bieżąco przez Pocztę Polską elektronicznego monitoringu terminowości dostarczania przesyłek, w 2013 roku, 96 proc. przesyłek poleconych dotarło do adresata w ciągu trzech dni roboczych od momentu nadania.
Reklamacje w zakresie obsługi sądów i prokuratur
Z 57,6 mln listów poleconych dostarczonych w 2013 roku dla sadów i prokuratury uzasadnione reklamacje dotyczyły 3564 przesyłek poleconych, oznacza to, że średnio każdego miesiąca składanych było 297 uzasadnionych reklamacji. W 2013 roku Sąd Rejonowy Lublin-Zachód (tzw. e-sąd) wysłał około 2,2 mln listów poleconych, czyli około 183 tys. listów miesięcznie. Na tę liczbę wniesiono łącznie 432 uzasadnione reklamacje (średnio 36 miesięcznie).
Aby usprawnić wymianę informacji pomiędzy sądami, prokuraturami a Pocztą Polską wprowadzono także szybką elektroniczną formę wymiany informacji o przesyłkach, dotyczących zapytań o status realizacji usługi.
Działalność Poczty Polskiej w 2013 roku w liczbach
- listy ogółem: 1,36 mld sztuk, w tym:
- listy zwykłe: 905 mln sztuk
- listy polecone: 455 mln sztuk
- paczki i przesyłki kurierskie: 44 mln sztuk
- reklamacje uzasadnione w obszarze krajowych przesyłek poleconych 0,0042%
- minimum 1 placówka w każdej gminie (1 placówka na 85 km2 poza miastem i jedna na 6 tys. mieszkańców w mieście czyli ponad 7,5 tys.)
- 26 tys. listonoszy, umowa o pracę
- trzech na czterech pracowników Poczty Polskiej pracuje w firmie 5 lat lub dłużej
Transparentność Poczty Polskiej
Tylko Poczta Polska jest sprawdzana w zakresie terminowości przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Nie podlegają takiemu monitoringowi inni operatorzy.
W listopadzie 2012 roku GFK Polonia, na zlecenie Poczty Polskiej, przeprowadziła porównawcze badanie terminowości dostarczania przesyłek przez Pocztę Polską, Inpost oraz Polską Grupę Pocztową. Badanie nie obejmowało listów poleconych ekonomicznych. W przypadku przesyłek zwykłych ekonomicznych terminy doręczeń są analogiczne jak w przypadku listów poleconych. Z badania wynika, że Poczta Polska w tej kategorii była trzykrotnie solidniejsza od konkurentów.
Infografika na temat obsługi sądów i prokuratur w 2013 toku tutaj: