Automaty paczkowe Automaty paczkowe

Poczta Polska: miniony rok kluczowy w rozwoju naszych usług

Rozwój usługi Odbiór w Punkcie, uproszczenie systemu opłat za przesyłki listowe,  powiększenie sieci placówek pocztowych, nowa architektura sieci logistycznej oraz wprowadzanie rozwiązań elektromobilnych – to kluczowe osiągnięcia Poczty Polskiej w mijającym roku. Spółka w obliczu spadku tradycyjnej korespondencji, utrzymuje czołową pozycję na rynku KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych).

Poczta  wspólnie z partnerami tworzy największą w kraju sieć click&collect, należy do niej ok. 12 tysięcy placówek pocztowych, sklepów Żabka, stacji PKN Orlen oraz kiosków i saloników prasowych Ruchu. W drugiej połowie 2019 r. do sieci dołączyło 200 automatów paczkowych zamontowanych m.in. w marketach Biedronka.

Poczta Polska rozpoczęła z partnerami budowę sieci w 2015 roku. Po dwóch latach można z pełnym przekonaniem powiedzieć, że  przyjęta strategia sprawdziła się. Nasi klienci coraz częściej zamawiają paczki do sieci Odbiór w Punkcie. W tym roku planujemy dalszy rozwój tej sieci – mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Lider logistyki

Rozwój sieci click&collect to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku. Liczba tradycyjnej korespondencji maleje od lat. Rok 2019 nie był wyjątkiem, z danych firmy wynika, że w porównaniu do 2018 roku ten spadek wyniósł ok. 9%. Jednak Poczta wykorzystuje trend  wzrostu  przesyłek e-commerce. W 2019 roku  rozwijała  architekturę logistyczną, w związku z tym wynajęła nowe hale w Białymstoku, Grodzisku Mazowieckim, Niepołomicach, dzięki czemu powierzchnia magazynowa powiększyła się o 23 tys. m2.

Na początku roku Poczta Polska uruchomiła Międzynarodową Przesyłkę Paletową, która  zapewnia wysyłkę towaru zarówno z Polski do wybranych krajów europejskich, jak i z Europy do Polski. To nowa usługa przewozu drogowego towarów, przy wykorzystaniu drobnicowej sieci logistycznej. Spółka realizuje usługę na terenie Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Holandii i innych krajów Europy na podstawie stałych umów lub jednorazowych zleceń.

Pierwsze auta elektryczne wzmocniły pocztową flotę samochodową w listopadzie. Dostawcze auta na prąd trafiły do Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Wynajem aut elektrycznych przez państwową spółkę wpisuje się w przygotowany przez Ministerstwo Energii „Plan rozwoju elektromobilności w Polsce”, będący częścią „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Spółka posiada obecnie największą flotę użytkowych aut elektrycznych w Polsce.

Najważniejszym atutem Poczty Polskiej jest jej unikatowy dostęp do wszystkich obywateli, instytucji i urzędów zlokalizowanych w całym kraju. Nasze placówki są we wszystkich gminach, w 2019 roku oddaliśmy do użytku 79 nowych placówek. Zatrudniamy ponad 30 tys. listonoszy i kurierów, którzy każdego dnia dostarczają miliony przesyłek. Wykorzystując te atuty stawiamy na rozwój usług logistycznych, podobnie zresztą jak inni operatorzy pocztowi działający w Europie – podkreśla Przemysław Sypniewski.

Spadek liczby tradycyjnej korespondencji wymusił zmianę w usługach doręczania tego typu przesyłek. Wiosną 2019 roku wprowadzono nowe zasady, które uprościły obowiązujący regulamin. Opłata za list została uzależniona od dwóch czynników: wielkości koperty oraz tego, czy przesyłka jest zwykła czy priorytetowa. W ramach nowej oferty wprowadzono trzy podstawowe formaty listów: S (koperta A5), M (koperta A4) oraz L (koperta większa niż A4).  Najlżejszy list może ważyć maksymalnie pół kg, najcięższy – 2 kg. Była to pierwsza tak poważna zmiana od 1989 roku.

Więcej pocztowców

Poczta Polska zatrudnia obecnie ponad 80 tys. osób, pozostając największym pracodawcą w Polsce. W 2019  zatrudnienie wzrosło o 800 osób w stosunku roku 2018. Spółka zwiększyła zarazem zatrudnienie osób niepełnosprawnych.

W ostatnim kwartale mijającego roku wszyscy pocztowcy otrzymali dodatki w wysokości 800 złotych brutto. Uzgodniono także z partnerami społecznymi, że od nowego roku miesięczna wartość bonów żywnościowych dla pracowników, którzy wykonują pracę wymagającą wyższego wysiłku fizycznego wzrośnie i będzie  wynosiła około 140 złotych miesięcznie.

Załączniki

Sortownia_Poczta Polska

Sortownia_Poczta Polska

jpg 2,3 MB Pobierz
Samochody elektryczne we flocie Poczty Polskiej_Nissan e-NV200

Samochody elektryczne we flocie Poczty Polskiej_Nissan e-NV200

jpg 1,8 MB Pobierz
Automaty paczkowe

Automaty paczkowe

jpg 8,5 MB Pobierz
Sortownia_Poczta Polska

Sortownia_Poczta Polska

jpg 2,0 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.