Poczta Polska już blisko rok doręcza pulsoksymetry
Poczta Polska S.A., od początku wystąpienia zagrożenia wirusem SARS-Cov-19, wspomaga Ministerstwo Zdrowia w realizacji dystrybucji środków ochrony, a od listopada 2020 r., na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, doręcza pulsoksymetry do pacjentów. Dotychczas, przez blisko rok współpracy PP-MZ, doręczono urządzenia do ponad 600 tys. pacjentów.
Dystrybucja urządzeń odbywa się w ramach wdrożonego przez Ministerstwo Zdrowia programu Domowa Opieka Medyczna (DOM). Poczta Polska dodatkowo magazynuje i przygotowuje przesyłki z pulsoksymetrami. Podstawą działania są automatyczne komunikaty otrzymywane z Ministerstwa Zdrowia i zintegrowane systemy informatyczne.
Program DOM to system zdalnego monitoringu parametrów osób zarażonych COVID-19, których stan zdrowia pozwala na odbycie izolacji w domu. Umożliwia szybkie wykrycie pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu zdrowia powinni zostać skierowani na leczenie szpitalne. W ramach diagnostyki monitorowany jest poziom saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem. Pacjenci włączeni do programu DOM, otrzymują pulsoksymetry.
Podczas czwartej fali pandemii, pulsoksymetry znów są wykorzystywane w ramach programu Domowa Opieka Medyczna. Zauważalny jest wzrost liczby wysyłanych urządzeń. W październiku zostało nadanych ponad dwa razy więcej pulsoksymetrów niż w całym trzecim kwartale br. Poczta doręcza je dzień po otrzymaniu zgłoszenia.
– Poczta Polska jest największą firmą logistyczną w kraju, która może obsługiwać nawet nietypowe zamówienia, ponieważ ma odpowiedni potencjał aby realizować usługi będące połączeniem przesyłek kurierskich z usługami logistycznymi. Obsługa pulsoksymetrów to usługa szyta na miarę, łącząca tradycyjne usługi logistyczne, kurierskie i konfekcjonowanie – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej S.A.
Pulsoksymetry są doręczane na specjalnych zasadach, z wykorzystaniem numeru PIN, który jest przesyłany na tel. komórkowy pacjenta, a przesyłki te nie podlegają awizowaniu. Niedoręczenie przy pierwszej próbie skutkuje podjęciem kolejnej próby, obie są poprzedzane kontaktem telefonicznym z adresatem. Przesyłki doręczane są również w soboty.
Od lutego 2021 r. pacjenci mają możliwość zwrotu urządzeń nie tylko poprzez wezwanie kuriera, ale również bezpośrednio do jednej z 4 600 placówek, urzędów i filii PP (z wyłączeniem agencji pocztowych). Dotychczas klienci Poczty zwrócili ponad 65 proc. pulsoksymetrów za pośrednictwem kurierów, zaś niecałe 35 proc. w placówkach.