Poczta Polska: Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Zakupy w sklepach internetowych są szybkie i wygodne – wie już o tym 14 mln polskich internautów. Są także bezpieczne, pod warunkiem, że zachowamy ściśle określone zasady. Najbliższe miesiące przyniosą zmiany, które znacząco zwiększą ochronę kupujących przez internet.


Do 13 grudnia 2013 roku Polska musi wprowadzić przepisy dyrektywy europejskiej z 2011 roku. Zgodnie z nowymi regulacjami, które powinny zacząć obowiązywać najpóźniej od czerwca 2014r., na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny kupujący będzie miał 14 zamiast obecnych 10 dni. Termin ten będzie biegł od momentu dostawy towaru do klienta, a gdy sklep nie poinformuje klienta o prawie odstąpienia od umowy, okres na zwrot wydłuży się do roku. Co ważne, zwrot będzie dokonany bez żadnych dodatkowych kosztów dla kupującego, czyli nie zapłaci on za odesłanie towaru, a sklep wraz z kwotą za towar zwróci opłaty za dostawę. Zniknąć też muszą wszystkie inne dodatkowe opłaty np. wyższy niż standardowy koszt minuty polaczenia z infolinią sklepu.

– W roku 2012 Polacy kupili przez internet towary i usługi o wartości około 22 mld zł. Jest to jednak tylko niecałe 4 proc. całego handlu w Polsce. W innych krajach UE udział transakcji online często przekracza 10 proc. Dlatego w najbliższych latach polski rynek e-commerce powinien być jednym z najszybciej rosnących w Europie – mówi Paweł Majtkowski, analityk Poczty Polskiej.

Jak pokazują badania, z 19,5 mln polskich internautów, aż 5,5 mln nie robi zakupów przez sieć. Najczęstszym powodem jest obawa o bezpieczeństwo dokonywanych zakupów. Okazuje się jednak, że kupując online możemy być tak samo chronieni jak podczas standardowych zakupów, trzeba tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Najważniejszy jest właściwy wybór sklepu internetowego.W pierwszej kolejności powinniśmy dokładnie obejrzeć stronę www sklepu z którego chcemy skorzystać. Czy jest w pełni profesjonalna i dokładnie opisuje cały proces zakupu, czy znajdziemy regulamin oraz dokładne dane podmiotu prowadzącego sklep. Szukajmy także wyczerpujących informacji o sposobie dostawy towaru. Brak któregokolwiek z tych elementów powinien nas zaniepokoić. Sprawdźmy opinie o sklepie, najwięcej dowiemy się przeszukując serwisy oceniające sklepy, fora dyskusyjne lub porównywarki cenowe. Zwracajmy większą uwagę na opinie negatywne niż pozytywne, zobaczmy, co internauci krytykują w funkcjonowaniu sklepu, pamiętając jednak o tym, że pośród rzeczywistych opinii mogą pojawić się inspirowane przez sam sklep lub konkurencję – radzi Paweł Majtkowski.

Według eksperta dobrą metodą sprawdzenia wiarygodności sklepu jest także podjęcie próby kontaktu. Wyślijmy maila z pytaniem i zobaczmy, kiedy sklep odpisze, albo zadzwońmy, jeśli sklep podaje numer telefonu lub jesteśmy w stanie go ustalić. To powinno dać nam informacje o wiarygodności sklepu.

Wiele osób uważa, że o bezpieczeństwie danych wprowadzanych na stronie sklepu świadczy wyświetlanie przez przeglądarkę internetową symbolu złotej kłódki. Nie jest to jednak prawda, wskazuje to tylko na szyfrowanie transmisji między stroną internetową a klientem. Pamiętajmy, że nasza komunikacja będzie bezpieczna tylko wtedy, gdy jesteśmy na stronie zaufanego sklepu. Znaczenie ma także komputer, z jakiego korzystamy. Ważne żeby był wyposażony w stale aktualizowane oprogramowanie, chroniące przed wirusami.

Wpływ na bezpieczeństwo ma także wybrany sposób zapłaty. Najpopularniejsze z nich to: przelew, szybki przelew, płatność przy odbiorze lub kartą płatniczą. Zapłata kartą zapewnia wysokie bezpieczeństwo otrzymania zamówionego towaru, bowiem w razie problemów możemy dokonać reklamacji i anulowania już wykonanej w ten sposób transakcji. By jednak skorzystać z tej formy trzeba posiadać kartę płatniczą umożliwiającą płatności w internecie. Taką funkcjonalność mają praktycznie wszystkie karty wydawane w Polsce, czasami jednak trzeba to wcześniej aktywować w banku. Inna możliwość to karta przedpłacona, z której możemy korzystać tylko po jej wcześniejszym zasileniu przelewem lub wpłatą. Jednak płacąc kartą w każdym wypadku trzeba szczególnie chronić wprowadzone na stronie internetowej dane. W Polsce prawie wszystkie sklepy kierują płacących kartami na strony firm autoryzujących płatności, takich jak First Data, eCard czy PayU. Wtedy możemy być pewni, że transakcja przebiegnie bezpiecznie. Posiadacze konta w banku mogą także skorzystać z przelewu lub jego zmodyfikowanej formy - szybkiego przelewu. W tym wypadku za zakupiony towar mogą znaleźć się na stronie sklepu w ciągu kilku minut.

Osoby, które obawiają się o bezpieczeństwo swoich zakupów wybierają zwykle płatność przy odbiorze. Ten sposób można polecić wszystkim, którzy dopiero zaczynają swoja przygodę z e-zakupami i chcą nabrać zaufania do takiej formy zamawiania towarów. Zwykle sprzedawca za możliwość zapłaty przy odbiorze pobiera dodatkową opłatę wynosząca od 2 do 5 zł.

Unikatowym rozwiązaniem oferowanym przez Pocztę Polską jest sprawdzenie zawartości paczki przed jej odebraniem.W ten sposób eliminujemy całkowicie ryzyko związane z zakupami internetowymi. W momencie odbioru paczka zostaje otwarta, by sprawdzić czy zawartość jest zgodna z tym, co zadeklarował nadawca. Jeśli nie, to odbiorca paczki nie musi jej odbierać i płacić. Taką usługę może zamówić tylko nadawca w momencie wysłania przesyłki, zatem trzeba ją wybrać już w momencie zakupu towaru w sklepie. Potem nie jest to już możliwe – dodaje Paweł Majtkowski.

Część klientów obawia się, że kupując online ma mniejsze możliwości reklamowania towaru. To także mit. Obecnie kupując w internecie, możemy przez 10 dni się wycofać bez podania przyczyny, oczywiście pod warunkiem, że towar nie nosi znamion używania. Ten termin dotyczy zakupów w Polsce, gdy kupujemy za granicą może być inny. Zawsze kupując w kraju czy też za granicą, powinniśmy dokładnie czytać regulamin sklepu z którego korzystamy. Odpowiedzialność sprzedawcy przy zakupie online jest taka sama jak w przypadku sklepu stacjonarnego.

Zasady bezpiecznych zakupów w internecie:

1. Sprawdź wiarygodność sklepu,
2. Przeczytaj regulamin i inne dokumenty sklepu,
3. Sprawdź, czy komunikacja ze sklepem jest bezpieczna,
4. Aktualizuj oprogramowanie ochronne na komputerze,
5. Wybierz płatność kartą,
6. Jeśli masz wątpliwości, wybierz płatność przy odbiorze i zamów możliwość sprawdzenia zawartości paczki,
7. W ciągu 10 dni możesz zwrócić zakupiony towar bez podania przyczyny.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.