Poczta Polska i raport Gemius: Polacy pokochali zakupy przez Internet. Rośnie popularność odbioru przesyłek w punktach
Ponad połowa Polaków (56%) robi zakupy w internecie. Atrakcyjna cena produktu, wygoda, łatwa dostępność – to główne czynniki przemawiające za e-handlem. Jak pokazuje najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2018 w oczach internautów” przeprowadzony przez Gemius, eKupujący najczęściej wybierają dostawę kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Na popularności zyskuje też możliwość zamówienia przesyłek do punktów odbioru.
Polski eCommerce rozwija się dynamicznie. eKonsumenci coraz bardziej ufają zakupom online. Pozytywnie na trend wpływa również zakaz handlu w niedzielę. Z raportu Gemius wynika, że fakt ten dostrzega co piąty kupujący.
Poczta Polska stawiając na rozwój usług dla eCommerce wprowadziła w ostatnim czasie szereg udogodnień, jak np. możliwość zapłacenia kartą płatniczą za zakupy u kuriera lub wysyłanie SMS-a do odbiorcy przesyłki z numerem telefonu do kuriera.
– Poczta Polska dostarcza przesyłki do każdego miejsca w kraju. Dostawa kurierem do domu lub miejsca pracy, odbiór w punkcie, współpraca z partnerami biznesowymi i oczywiście nasze placówki pocztowe, to sieć ponad 8000 punktów. Mając na uwadze zmiany jakie zachodzą na rynku, dostosowujemy swoją ofertę do potrzeb klientów – mówi Michał Mierzejewski, odpowiedzialny za segment paczkowy i eCommerce w Poczcie Polskiej.
Kupujący mają coraz lepszą opinię o robieniu zakupów przez internet. W ciągu ostatnich 12 miesięcy poprawie uległa ocena dotycząca bezpieczeństwa zakupów online oraz ich łatwości i wygody. Preferowanym sposobem dostawy jest doręczenie kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Tę formę wskazało 78% osób.
– Poczta Polska ma ponad 3,5 tys. kurierów. W ubiegłym roku wyposażyliśmy ich w nowoczesne terminale płatnicze, dzięki którym odbierając przesyłkę klient nie musi mieć przy sobie gotówki. Z kolei w tym roku wprowadziliśmy nową usługę - wysyłanie SMS-em numeru telefonu kuriera. W rezultacie zwiększyła się skuteczności doręczeń oraz satysfakcja klientów z poziomu obsługi – dodaje Michał Mierzejewski.
Na popularności zyskuje możliwość odbioru przesyłki w kioskach. Z raportu wynika, że tę formę wybiera 23% badanych. Z kolei co dziesiąty kupujący odbiera swoje zamówienie na stacji benzynowej. Dane pokazują, że 22% osób preferuje odbiór w placówkach pocztowych. W centrum uwagi rynku eCommerce znajduje się klient i to do jego oczekiwań rynek ten się dostosowuje.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy w całej grupie kupujących online, najpopularniejszymi kategoriami były odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina i teatru.
Badanie było realizowane od 30.03 do 23.04.2018 roku przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90% polskich internautów. Analizie poddane zostały ukończone wywiady pochodzące od 1500 osób.