Sortownia_ Poczta Polska Sortownia_ Poczta Polska

Poczta Polska: ceny listów na rynku europejskim

  • Spadek korespondencji listowej, który jest trendem ogólnoświatowym ma wpływ na przychody poczt, a w konsekwencji na ceny oraz rentowność.
  • Ceny za usługi powszechne świadczone przez Pocztę Polską, zarówno krajowe jak i zagraniczne, są poniżej średniej w Europie.
  • Większość operatorów pocztowych szuka alternatywnych źródeł przychodu dywersyfikując portfel produktowy.

Poczta Polska, jak i inni operatorzy zagraniczni, w ostatnich latach odczuwają skutki e-substytucji odnotowując systematyczny spadek liczby listów. W Polsce wolumeny listów od 2007 r. spadły o ponad 30%. Wraz ze spadkiem liczby przesyłek listowych, maleją przychody operatorów z usług listowych.

Operatorzy pocztowi w celu zrekompensowania spadku dochodu ze sprzedaży usług listowych szukają nowych źródeł przychodów poprzez dywersyfikację portfela produktowego. Poszukują nowych obszarów działalności i wykorzystują posiadaną złożoną sieć logistyczną, rozwijają działalność związaną z tworzeniem oraz wysyłką przesyłek reklamowych i przygotowaniem oferty produktowej dla branży eCommerce. Coraz dynamiczniej też świadczą usługi pozapocztowe, np. usługi bankowe czy ubezpieczeniowe. W dobie cyfryzacji odgrywają też ważną rolę we współpracy z państwem w dziedzinie walki z e-wykluczeniem.

Operatorzy wyznaczeni, którzy są zobowiązani przez ustawodawcę krajowego świadczyć usługi powszechne, a tym samym utrzymywać złożoną sieć logistyczną, są w konsekwencji zmuszeni zmieniać wysokość ich cen, aby zachować rentowność tych usług. 

W okresie od 2016 do 2018 r. średnia cena krajowego listu priorytetowego najlżejszej kategorii wagowej w krajach Unii Europejskiej wzrosła o 18%. Obecnie europejska średnia cena priorytetowego listu krajowego wynosi 1,12 euro, zaś w Polsce plasuje się poniżej średniej i jest wyceniania na 95 eurocentów. Za wysłanie listu na terenie kraju zapłacimy dużo drożej m.in. w: Danii (3,80 euro), Finlandii (3,10 euro) czy we Włoszech (2,80 euro). Największy wzrost ceny listów rok do roku został odnotowany w Finlandii, gdzie cena podskoczyła z 1,50 euro do 3,10 euro oraz w Grecji, gdzie obecnie list kosztuje 1,90 euro, a wcześniej kosztował 72 eurocenty. 

Porównując ceny na rynku europejskim warto także uwzględnić koszty pracy, siłę nabywczą pieniądza, warunki mikro- i makroekonomiczne czy kursy walut w poszczególnych krajach. I tak średnia europejska cena listu krajowego, skorygowana o siłę nabywczą, będzie wynosić 1,40 euro. W 11 krajach europejskich cena ta jest wyższa od średniej, w tym także w Polsce – 2,07 euro. Najwięcej za list zapłacimy w Danii (3,28 euro), we Włoszech (2,94 euro) i Finlandii (2,89 euro).

Raport wskazuje także tendencje systematycznego wzrostu cen listów krajowych na przestrzeni ostatnich pięciu lat. W 2015 r. średnia cena standardowego listu krajowego wyniosła zaledwie 66 eurocentów, co daje przy obecnej średniej wzrost o ponad 60%. Na przełomie ostatnich pięciu lat najbardziej podrożały ceny listów krajowych we Włoszech (250%), Danii (190%) oraz Finlandii (182%). Dla porównania w Polsce wzrosły o 74%. Jedynie w Szwajcarii i na Cyprze ceny listów nie zmieniły się na przełomie pięciu ostatnich lat.

Średnia europejska cena wysłania listu za granicę wynosi obecnie 1,67 euro i wzrosła o 0,09 eurocentów w porównaniu do zeszłego roku. Z 31 badanych krajów w 12 stawka ta jest wyższa niż średnia europejska, a w 19 niższa. Poczta Polska plasuje się poniżej średniej europejskiej z ceną 1,40 euro. Najwięcej za wysłanie listu za granicę zapłacimy w Danii (4,02 euro), we Włoszech (3,50 euro) i Portugali (2,80 euro). Zaś najmniej na Cyprze (0,64 euro) oraz Malcie (0,59 euro).

Porównując dane z najnowszego raportu można stwierdzić, że ceny za usługi powszechne listowe świadczone przez Pocztę Polską, zarówno krajowe jak i zagraniczne, są poniżej średniej w Europie.

 

Załączniki

Sortownia_ Poczta Polska

Sortownia_ Poczta Polska

jpg 3,1 MB Pobierz
PP_2.jpg

PP_2.jpg

jpg 71,7 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.