Grafika na biuro prasowe (57) Grafika na biuro prasowe (57)

Początek końca papierowego awizo. Już 5 milionów e-Doręczeń

Mija pierwszy miesiąc powszechnego działania e-Doręczeń, których operatorem jest Poczta Polska. Usługa ta rewolucjonizuje sposób wymiany korespondencji urzędowej w Polsce, umożliwiając elektroniczne przesyłanie dokumentów z potwierdzeniem odbioru, co oznacza początek końca papierowego awizo i tradycyjnych listów poleconych.

Do 30 stycznia założono już 700 tys. skrzynek obsługujących e-Doręczenia. Oznacza to, że 700 tysięcy podmiotów i osób prywatnych w Polsce nadaje i odbiera listy polecone online. Od czasu produkcyjnego uruchomienia usługi w 2021 roku do 30 stycznia 2025 roku nadano ponad 5 milionów przesyłek w systemie e-Doręczeń. Większość z nich w ramach Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Polega ona na cyfrowym nadaniu przez urząd listu poleconego, następnie wydrukowaniu go przez Pocztę Polską - w warunkach zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa i anonimizacji - i dostarczeniu w tradycyjnej formie do obywatela, który nie korzysta jeszcze z systemu e-Doręczeń. Poczta Polska spodziewa się systematycznego wzrostu popularności usługi.

W pierwszym miesiącu działania systemu napotkano ograniczone trudności techniczne związane głównie z integracją systemów zewnętrznych. Dzięki efektywnej współpracy i szybkiej reakcji, większość problemów została rozwiązana. Kluczowe są statystyki: na 5 milionów nadanych wiadomości system odrzucił niecałe 0,5% z nich. W tym okresie wpłynęło też 1297 reklamacji, z czego uzasadnione okazało się jedynie 40. Statystyki te pokazują, że system e-Doręczeń działa dobrze i usprawnia komunikację.

e-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni). Oznacza to, że te instytucje i osoby muszą już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Dla obywateli korzystanie z systemu jest dobrowolne.

Podstawą prawną działania systemu e-Doręczeń jest ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta reguluje funkcjonowanie publicznego systemu e-Doręczeń, który ma na celu usprawnienie komunikacji między obywatelami, przedsiębiorcami i administracją publiczną. System skonstruowany jest na podstawie szczegółowych wytycznych Ministerstwa Cyfryzacji.

System e-Doręczeń działa na zasadzie równoważności z doręczeniami tradycyjnymi, co oznacza, że doręczenie dokumentu elektronicznego wywołuje te same skutki prawne, co dokonane w formie papierowej. Jako operator wyznaczony Poczta Polska zapewnia bezpieczeństwo całego systemu, dbając o jego prawidłowe funkcjonowanie.

Poczta Polska kontynuuje wprowadzanie systemu e-Doręczeń w życie, zgodnie z harmonogramem, który zakłada stopniowe rozszerzanie obowiązku korzystania z systemu na wszystkie przedsiębiorstwa i zachęca obywateli do zakładania Adresów do Doręczeń Elektronicznych (ADE).

Za pomocą skrzynki ADE można też aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwoma osobami fizycznymi).

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.