Projekt bez nazwy(5) Projekt bez nazwy(5)

Nowy znaczek emisji EUROPA. Podwodny ekosystem w promieniach światła

Poczta Polska wprowadziła do obiegu nowy znaczek emisji EUROPA, którego głównym tematem jest podwodna fauna i flora. Na znaczku została zaprezentowana ryba brzana, symbolizująca bogactwo ekosystemów wodnych, których ochrona stanowi kluczowy element w utrzymaniu równowagi środowiskowej.

Tegoroczna emisja znaczków z serii EUROPA ma na celu promowanie ochrony środowiska naturalnego oraz zachęcanie do podejmowania szerokich inicjatyw w tym zakresie. Przede wszystkim stawia sobie za zadanie odwrócenie trendu degradacji najbardziej charakterystycznych dla całej Europy środowisk wodnych wielkich rzek nizinnych, które od wieków odgrywały istotną rolę w krajobrazie, gospodarce i życiu społeczności.

W projekcie autorstwa Bożydara Grozdewa wykorzystano zdjęcie wykonane przez Irenę Stangierską, uznaną fotografkę podwodną. Brzanę, reprezentanta gatunku ryb słodkowodnych (Barbus barbus) z rodziny karpiowatych, umieszczono w otoczeniu symboli pierwiastków chemicznych, takich jak ołów, rtęć i żelazo, które stanowią część zanieczyszczeń środowiska. Symbole te składają się w ogon ryby, tworząc wymowną kompozycję. Szersze fotograficzne ujęcie wodnego środowiska z jego florą i fauną zostało wykorzystane do projektu koperty pierwszego dnia obiegu FDC. Emisji towarzyszy również okolicznościowy datownik z graficznym wyobrażeniem strzałki wodnej, gatunku byliny charakterystycznego dla płytkich akwenów.

Wybór brzany na znaczek pocztowy nie był przypadkowy. Ten gatunek, jako bioindykator, odgrywa istotną rolę w ocenie jakości wody. Bioindykatory są organizmami, których obecność, zachowanie lub właściwości fizjologiczne są wykorzystywane do oceny stanu środowiska. Dzięki swojej wrażliwości na spadek zawartości tlenu w wodzie, brzana jest swoistym wskaźnikiem jakości wody. Jej występowanie w ekosystemie pozwala stwierdzić, że środowisko wodne jest stosunkowo zdrowe i wolne od zanieczyszczeń.

Seria znaczków EUROPA stanowi wspólny projekt europejskich administracji pocztowych. Znaczki te wydawane są nieprzerwanie od 1956 roku i zawsze zawierają oficjalne logo EUROPA, będące znakiem towarowym stowarzyszenia publicznych administracji pocztowych PostEurop. Tematy przewodnie wydawnictw zwykle związane są z kulturą, historią, przyrodą lub osiągnięciami danego kraju, lub regionu, a znaczki serii symbolizują współpracę między operatorami pocztowymi oraz propagują wspólne wartości. Ich różnorodność tematyczna oraz fakt, że często są wydawane w limitowanych nakładach lub w specjalnych edycjach, przyczyniają się do ich popularności wśród kolekcjonerów znaczków pocztowych.

O znaczku:

autor projektu: Bożydar Grozdew
liczba znaczków: 1
wartość: 4,90 zł
nakład: 144 000 szt.
technika druku: offset
format znaczka: 43 x 31,25 mm
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 12 znaczków (tête-bêche)
data obiegu: 25.04.2024 r.

Załączniki

Znaczek pocztowy

Znaczek pocztowy

jpg 194,9 kB Pobierz
Arkusz

Arkusz

jpg 2,9 MB Pobierz
Koperta FDC

Koperta FDC

jpg 1,0 MB Pobierz
Datownik

Datownik

jpg 99,5 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.