impact.jpg impact.jpg

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Poczta Polska stawiają na elektromobilność

Poczta Polska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Współpraca agencji wykonawczej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz spółki Skarbu Państwa pozwoli na wykorzystanie potencjału logistycznego Poczty Polskiej oraz przełoży się na  unowocześnienie jej oferty. 

Logistyka staje się jednym z głównych motorów napędowych gospodarki. Innowacje technologiczne, które są proekologiczne oraz usprawniające łańcuch dostaw będą miały w najbliższym czasie kluczowe znaczenie dla rozwoju rynku pocztowego nie tylko w Polsce i Europie, ale na całym świecie.

–  Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań. Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów – mówi prezes zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju od 2017 roku zintensyfikowało swoje działania w zakresie wspierania projektów badawczo-rozwojowych w obszarze elektromobilności. Przykładem jest program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego opracowany zostanie innowacyjny polski autobus zeroemisyjny. Według założeń projektu do końca 2023 roku po naszych drogach będzie jeździło ponad 1000 nowych bezemimsyjnych pojazdów.

NCBR jako pierwsza instytucja publiczna finansująca B+R w Polsce zastosowało nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego rynek dla nowatorskich produktów. Ta sama formuła zostanie wykorzystana we wspólnym projekcie NCBR i Poczty Polskiej. Podobnie jak najbardziej doświadczone we wspieraniu innowacji instytucje światowe, stosujące metodologię tzw. problem driven research, NCBR podejmuje kolejne działania, które stanowią przełom w finansowaniu prac badawczo-rozwojowych w naszym kraju.

Do problemu rozwoju elektromobilności podchodzimy w NCBR w sposób kompleksowy – przekonuje dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski. – W ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który mógłby być wykorzystywany m.in. w pojazdach oraz przygotowujemy się do finansowania prac badawczo-rozwojowych w zakresie infrastruktury ładowania. Współpraca z Pocztą Polską to kolejny krok w stronę rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce.

W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy aut elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli. Kierowcy Poczty Polskiej do końca czerwca będą sprawdzać m.in. ładowność, zasięg czy sposób ładowania. Dzięki takim testom Poczta Polska będzie w stanie lepiej zdefiniować swoje potrzeby, które staną się punktem wyjścia do sformułowania warunków przetargu, jaki ma zostać ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jak zauważają sygnatariusze listu intencyjnego w zdecydowanej większości w ofercie producentów aut elektrycznych są samochody osobowe, natomiast auta dostawcze stanowią ograniczony wachlarz modeli.

List Intencyjny zaprasza do bardzo szerokiej współpracy w dziedzinie innowacyjności i elektromobilności. Wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju możliwe jest wsparcie opracowania rozwiązań transportowych oraz ich przetestowanie w warunkach codziennej eksploatacji w naszej Spółce – mówi Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej.

Powstanie innowacyjnych pojazdów gwarantowałby Poczcie Polskiej nie tylko realizację usług zapewniając wysoką jakość i terminowość, ale też przełożyło się na upowszechnienie wykorzystania w logistyce transportu cichego oraz ekologicznego. To istotne w przypadku realizacji zadań w strefach tzw. czystego transportu. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych bezpłatny wjazd do tych stref będą miały tylko auta bezemisyjne. Już w tym roku granice stref czystego transportu mogą być uchwalane przez samorządy.

Nowoczesne, a także innowacyjne auta elektryczne, które mają powstać dzięki współpracy sygnatariuszy listu, mogą być jednym z wielu stosowanych przez firmę środków transportu. Obecnie Poczta Polska dysponuje flotą liczącą ok. 5 tys. pojazdów i wykonuje  swoje usługi wieloma typami i tonażami aut. Poczta liczy też, że dzięki postawieniu na elektromobilność możliwe będą oszczędności. W tej chwili kierowcy firmy tankują rocznie ok. 23 mln litrów paliwa. Wysokość oszczędności będzie uzależniona od parametrów auta.

Współpraca Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Poczty Polskiej wpisuje się w  rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych, a także Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. 

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.