Najpopularniejsze usługi pocztowe bez VAT

Od 1 kwietnia 2013 roku zmieniają się przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku VAT w obszarze usług pocztowych. Zgodnie ze zmianami, najpopularniejsze usługi pocztowe (powszechne), czyli listy i paczki pocztowe (krajowe i zagraniczne) w dalszym ciągu nie będą obciążane tym podatkiem. Stawką VAT objęte będą niepowszechne usługi pocztowe.

Od 1 kwietnia, powszechne krajowe usługi pocztowe Poczty Polskiej nie będą miały VAT-u. Są to przesyłki listowe (nierejestrowane i polecone), przesyłki listowe z zadeklarowaną wartością oraz paczki pocztowe do 10 kg. Dotyczy to także przesyłek dla ociemniałych oraz przesyłek zawierających egzemplarze biblioteczne.


Podatkiem VAT nie będą obciążone najczęściej wybierane przez klientów usługi pocztowe świadczone w obrocie zagranicznym. Wśród nich  są m.in. przesyłki listowe nierejestrowane (priorytetowe i ekonomiczne), przesyłki listowe z zadeklarowaną wartością, przesyłki polecone oraz paczki pocztowe do 20 kg.

- Poczta Polska musi dostosować się do regulacji podatkowych, które zaczną funkcjonować od 1 kwietnia 2013 roku. Przy realizacji usług niepowszechnych do obowiązujących obecnie cen, będzie doliczany VAT zgodnie  z wymaganiami prawa podatkowego – podkreśla Agnieszka Piaskowska, dyrektor zarządzający Pionem Rozwoju Usług Pocztowych w Poczcie Polskiej.

Obowiązek doliczania 23-procentowej stawki podatku VAT realizowany będzie w obszarze niepowszechnych usług pocztowych: przesyłki aglomeracja, reklamowej, marketingowej, firmowej, hybrydowej, druku bezadresowego, oraz E-Przesyłki, przesyłki gabarytowej i biznesowej, przesyłki pobraniowej, usługi kurierskiej Pocztex, paczki Plus, przesyłki pocztowej na warunkach szczególnych oraz przesyłki EMS (przesyłka kurierska w obrocie zagranicznym).

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.