Listonosze Poczty Polskiej wyposażeni w tablety
Poczta Polska wprowadza nowy kanał obsługi mobilnej dla swoich klientów. Wyposażenie listonoszy i kurierów w ponad 5 tysięcy tabletów i smartfonów, a także 1500 padów do potwierdzania odbioru przesyłki w placówkach pocztowych, to nowe możliwości na zdalne świadczenie usług pocztowych, ubezpieczeniowych lub finansowych.
W listopadzie ruszył w Poczcie Polskiej projekt „Mobilny Listonosz” w ramach, którego kurierzy i listonosze Poczty Polskiej wykorzystują urządzenia mobilne w obsłudze klienta. Ponad 5 tysięcy tabletów i smartfonów umożliwi w przyszłości błyskawiczne nadawanie przesyłek u listonosza lub kuriera. To także przyjmowanie opłat za paczki pobraniowe: dla sklepów internetowych, nadających paczki pobraniowe, nowa funkcjonalność zwiększa szybkość, z jaką pieniądze za tzw. „pobraniówki” trafią na konto e-sklepu.
Poczta Polska przygotowała także w ramach nowego systemu kompleksowe rozwiązanie dla przesyłek poleconych zgodne z wymaganiami odnośnie doręczania pism sądowych, dotyczącymi Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru (EPO). Jest to system oparty na przeszło 3700 tabletach dla listonoszy i 1500 padach w placówkach pocztowych. Informacja o doręczeniu przesyłki zostanie wysłana elektronicznie do systemu nadawcy od razu po odebraniu przesyłki przez adresata i złożeniu przez niego podpisu bezpośrednio u listonosza na urządzeniu mobilnym (tablecie). Rozwiązanie to pozwoli skutecznie obsłużyć m.in. polski wymiar sprawiedliwości czy Izby komornicze. Poczta Polska od dawna świadczy usługę Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru. Wprowadzone innowacje pozwolą Poczcie na jej jeszcze szybszą popularyzację.
Kilka tysięcy listonoszy i doręczycieli z tabletami i smartfonami dzięki wpięciu aplikacji w centralny system IT zarzadzania paczkami i listami od razu przekaże informację o doręczonej paczce. Taka wiadomość będzie on-line widoczna w systemie śledzenia Poczty Polskiej i w systemach nadawców przesyłek.
Nowe możliwości dostępne przy zastosowaniu tabletów i smartfonów otwierają przed Pocztą Polską świadczenie zupełnie nowych jakościowo usług i znacząco zwiększają konkurencyjność Poczty na krajowym rynku pocztowo-kurierskim.
Rozwiązania mobilne do obsługi klientów to trend światowy w branży pocztowej. Strategia Poczty Polskiej do 2020 r. zakłada zminimalizowanie spadku przychodów z usług listowych, znaczny wzrost przychodów z usług KEP i postępującą elektronizację usług. Od 5 lat Poczta Polska osiąga dodatnie wyniki finansowe. W ubiegłym roku Grupa Poczty Polskiej zarobiła 142 mln złotych i to pomimo spadków w papierowej korespondencji wywołanych zmianami światowych trendów w komunikacji. Kluczem do sukcesu jest rynek paczek, gdzie Poczta Polska rosła w ubiegłym roku dwukrotnie szybciej niż rynek i dyscyplina kosztowa.
- Z roku na rok nadawanych jest coraz mniej listów, w 2014 r. ich liczba spadła o kilkanaście procent. Rewolucji w komunikacji nie da się zatrzymać, dlatego obecna strategia Poczty Polskiej opiera się w dużej mierze na rozwoju usług cyfrowych. Wykorzystując rozwiązania mobilne poprawiamy efektywność i dochodowość procesów, zadowolenie klientów i komfort pracy doręczycieli. Nowoczesne rozwiązania technologiczne są także atutem, który pomoże nam znajdować nowych partnerów biznesowych - powiedział Janusz Wojtas, członek Zarządu Poczty Polskiej.
Poczta Polska na bazie nowego systemu z tabletami i smartfonami chce rozwijać m. in obsługę usług finansowych, w tym płatności za rachunki, wpłaty na rachunek bankowy, doładowania telefonów komórkowych, sprzedaż usług ubezpieczeniowych czy doręczanie przekazów pocztowych, ekspresów pieniężnych oraz innych usług pieniężno-bankowych.