Kolejni Pocztowcy z Zielonej Góry uchronili seniorkę przed próbą wyłudzenia
Pracownice Urzędu Pocztowego Zielona Góra 1 kolejny raz wykazały się nadzwyczajną czujnością, empatią i troską o Klienta. Szybką interwencją udaremniły próbę wyłudzenia od seniorki blisko 14 tysięcy złotych. Poczta Polska od lat ostrzega przed oszustami, którzy coraz bardziej wyrafinowanymi metodami próbują okraść starsze osoby z ich oszczędności. Pracownicy Spółki są przygotowani na to, aby nieść pomoc Klientom w takich sytuacjach.
Jeszcze w marcu placówkę Pocztową Zielona Góra 1 odwiedziła seniorka, która chciała wpłacić pieniądze na konto. Podczas dokonywania transakcji na kwotę 13 600 zł pracownica urzędu zauważyła, że ta sama Klientka niedawno dokonała u niej innej wpłaty, tym razem na kwotę ponad 20 tysięcy złotych. Poprzednia wpłata była dokonywana na konto w Banku Pocztowym z tytułem „na remont”. Kolejną transakcję Klientka wpłacała na zagraniczne konto Revolut z tytułem płatności w języku angielskim „Private transfer”.
- Zapytałam Klientkę, w jakim celu wpłaca te pieniądze. Ponownie odpowiedziała, że na remont, a potem dodała, że to podatek za inwestycję – mówi Pani Aneta. – Dopytałam, czy zna odbiorcę, a Klientka odpowiedziała, że to znajomy. Mimo tego, wstrzymałam transakcję i powiadomiłam przełożonego, ponieważ zauważyłam rozbieżności w odpowiedziach Klientki – dodaje.
Sytuacja Klientki wzbudziła zaniepokojenie kierownictwa placówki. W konsekwencji przeprowadzono rozmowę z seniorką. Na wstępie okazało się, że starszej kobiecie nieznana jest osoba, na rzecz której dokonała przelewów. Wspólnie z mężem natrafili na ogłoszenie w Internecie o możliwości zainwestowania pieniędzy w złoto i energię. Po wykonaniu połączenia pod podany w ogłoszeniu numer, bezproblemowo skorzystali z oferty, dokonując pierwszej wpłaty w wysokości 1 000 zł, a następnie kolejnych na większe kwoty. Łącznie wpłacili około 100 000 zł na różne konta wskazane przez osobę kontaktującą się z nimi telefonicznie. W tytule każdej wpłaty mieli wpisywać „na remont”. Gdy zabrakło im oszczędności, oszust pomagał w uzyskaniu pożyczek, tzw. chwilówek przez Internet. Ta konkretna wpłata miała być „podatkiem” umożliwiającym otrzymanie 50 000 zł w dniu następnym.
Po rozmowie wezwano na miejsce policję. Klientka współpracowała z funkcjonariuszami, odpowiadając na ich pytania, jednakże nie była przekonana co do tego, że padła ofiarą oszustwa. Ostatecznie, seniorce nie udało się dokonać planowanego przelewu, więc z zachowaną gotówką udała się do komendy policji, aby złożyć doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Pracownicy placówek pocztowych znają zwyczaje i zachowania swoich Klientów, dzięki czemu są w stanie wychwycić najbardziej niepokojące zjawiska. Stale również przypominają seniorom, że najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie oszustwom jest zasada „ograniczonego zaufania” wobec nieznajomych. Oszuści często powołują się na rodzinne nieszczęścia i nagłe wypadki, aby wyłudzić pieniądze, stosując przy tym presję i grę na emocjach. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń należy niezwłocznie kontaktować się z policją pod nr 997 lub 112.
Poczta Polska od dawna popularyzuje działania na rzecz ochrony zdrowia i mienia starszych Klientów. Spółka wspiera ogólnopolską kampanię #ZnamTeNumery, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami. W 2022 roku ponad 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą oszustów, tracąc ponad 141 mln zł. Kampania, inicjowana przez Telewizję Puls, Komendę Główną Policji oraz Fundację „Pod Dębem”, aktywnie promowana przez Pocztę Polską, edukuje osoby starsze i ich bliskich oraz podkreśla znaczenie bezpieczeństwa seniorów w społeczeństwie. Działania obejmują również praktyczne wskazówki, jak uchronić się przed oszustwami.