Kierowcy Poczty Polskiej w Krakowie testują elektryczne półciężarówki
W Krakowie trwają testy aut elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg organizowane przez Pocztę Polską. W ramach realizowanego przez spółkę programu „Elektromobilność” sprawdzane są różne modele samochodów. Wybrane auta jeszcze w tym roku mogą znaleźć się we flocie narodowego operatora pocztowego.
Poczta Polska planuje wymianę części floty na pojazdy elektryczne różnych kategorii. Dotyczy to zarówno małych aut, z których mogą korzystać kurierzy, jak też półciężarówek oraz skuterów i rowerów dla listonoszy. Aby przekonać się, jak w praktyce sprawdzają się takie pojazdy spółka blisko rok temu rozpoczęła największe w Polsce testy.
Obecny etap obejmuje typy samochodów do 3.5 tony o ładowności pow. 800 kg zasilanych prądem elektrycznym. Bierze w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku od niedawna: Renault Master Z.E., (wyjechał na polskie drogi w styczniu 2019 r.), Volkswagen e-Crafter (od czwartego kwartału 2018 r.), Maxus-Hitachi (od września 2018) oraz Mercedes e-Vito (od stycznia 2019 r.) w liczbie 5 egzemplarzy. Testy rozpoczęły się w połowie lutego i potrwają do połowy maja. Auta trafiły do Krakowa, Warszawy, Pruszcza Gdańskiego, Zabrza, Lublina oraz Poznania.
Kierowcy Poczty Polskiej sprawdzają parametry techniczno-użytkowe, takie jak przyspieszenie, hamowanie, komfort jazdy i obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. Po przeprowadzeniu testu każdy użytkownik sporządzi krótki opis i ogólną charakterystykę pojazdu.
W Krakowie testom został poddany Mercedes-Benz e-Vito, który jest wyposażony w akumulator o pojemności 41,4 kWh i posiada zasięg około 150 kilometrów. Akumulator można w pełni naładować w ciągu około 6 godzin, a moc 84 kW (114KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm, dostępny od pierwszego wciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniają dynamiczną jazdę. Pojazdy eVito przekazane do użytkowania w Poczcie Polskiej mają całkowitą długość wynoszącą 5140 mm, maksymalną ładowność użytkową 1073 kg i maksymalną objętość 6,6 m3. Instalacja akumulatora pod pojazdem umożliwia nieograniczone użytkowanie całej przestrzeni ładunkowej. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 3200 kg.
W ubiegłym roku równolegle z testami pojazdów Poczta sprawdzała funkcjonowanie stacji ładowania aut elektrycznych. Tym razem testy ładowarek są prowadzone w Warszawie, Zabrzu Pruszczu Gdańskim i Komornikach, gdzie urządzeń użyczają firmy: PRE Biel, kmt Ecotap Poland, Power EV (2 ładowarki).
Wiosną 2018 roku Poczta Polska przetestowała homologowane auta o ładowności do 800 kg. W testach brało udział 15 pojazdów kilku producentów: Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel – konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych. Nadal trwa przedłużony etap testów elektrycznych pojazdów przeznaczonych dla listonoszy. Po zakończeniu i podsumowaniu podjęte zostaną decyzje o dalszych losach wprowadzania elektrycznych pojazdów dla listonoszy.