Grafika Grafika

Jagnięcina podhalańska – polski produkt regionalny na znaczku pocztowym

Poczta Polska kontynuuje serię filatelistyczną, której celem jest promocja polskich produktów regionalnych, prezentując na nowym znaczku jagnięcinę podhalańską. Tegoroczna emisja jest częścią serii „Polskie produkty regionalne”, która od ponad dekady zwraca uwagę na lokalne wartości i kulinarne skarby Polski. Znaczki te mają na celu nie tylko promocję krajowych produktów, lecz także zwiększenie ich rozpoznawalności poza granicami kraju oraz ukazanie walorów turystyczno-gastronomicznych Polski.

Na znaczku znajduje się wyrazisty obraz soczystego combra jagnięcego, otoczonego rysunkami przypraw, takich jak czosnek, rozmaryn i jałowiec. Zastosowane naturalne kolory przyciągają wzrok i akcentują charakter produktu. Elementem projektu jest logotyp „Chronione Oznaczenie Geograficzne”, który potwierdza autentyczność i wysoką jakość produktu. Jagnięcina podhalańska, wpisana do rejestru ChOG w 2012 roku, może pochodzić z powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego oraz z wybranych gmin w okolicznych powiatach. Certyfikat ChOG przyznawany jest wyłącznie mięsu jagniąt ras polska owca górska i cakiel podhalański, które mają mniej niż 60 dni. Emblematem ChOG obecnie oznaczono jedynie 24 produkty w Polsce.

Chów owiec i gospodarka pasterska od stuleci są związane z polskimi górami i Podhalem. Owce na te tereny sprowadzili Wołosi, plemiona z Bałkanów, które nauczyły miejscowych wytwarzania serów, przędzenia wełny i wyprawiania skór. Umiejętności te przyczyniły się do ukształtowania unikalnego krajobrazu regionu i stały się częścią lokalnej tradycji obejmującej hodowlę owiec, zarówno dla produkcji mleka, wełny, jak i mięsa.

Na wyjątkowy smak jagnięciny podhalańskiej wpływa kilka czynników. Jagnięta karmione są wyłącznie mlekiem matki, a wysoka jakość mleka wynika z tradycyjnego wypasu na pastwiskach bogatych w wonne zioła, co nadaje mięsu unikalny aromat. Dodatkowo jagnięcina podhalańska charakteryzuje się marmurkowatością, czyli zawartością tłuszczu śródmięśniowego w tkankach mięśnia, który nadaje mięsu wyjątkową soczystość, kruchość i delikatność w smaku.

Jagnięcina spełnia kryteria żywności funkcjonalnej, będąc lekkostrawną i bogatą w niezbędne składniki odżywcze. Jagnięcina podhalańska dostarcza kwasu linolowego, witamin z grupy B oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, co czyni ją idealnym wyborem dla osób dbających o zdrowie. Kwas linolowy pomaga obniżać poziom cholesterolu, reguluje przemianę materii i chroni przed nowotworami, przeciwdziała cukrzycy typu II, wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, opóźnia rozwój miażdżycy i poprawia mineralizację kości. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 korzystnie wpływają na serce i układ krwionośny, zapobiegając zawałom serca. Jagnięcina dostarcza również wielu minerałów niezbędnych do budowy kości, regulacji hormonalnej oraz utrzymania równowagi wodno-elektrolitowej w organizmie.

O znaczku:

autor projektu: Agnieszka Sancewicz
liczba znaczków: 1
wartość: 4,90 zł
nakład: 126 000 szt.
technika druku: offset
format znaczka: 43 x 31,25 mm
papier: fluorescencyjny
arkusz sprzedażny: 9 znaczków
data obiegu: 29 lipca 2024 r.

Załączniki

Koperta FDC

Koperta FDC

jpg 874,0 kB Pobierz
Znaczek

Znaczek

jpg 674,0 kB Pobierz
Arkusik

Arkusik

jpg 782,4 kB Pobierz
Datownik

Datownik

jpg 78,5 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.