e-Doręczenia: bezpieczeństwo i skuteczność priorytetami
E-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe, oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, księgowi). Oznacza to, że te instytucje i osoby musza już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Działa już ponad pół miliona aktywnych skrzynek do e-Doręczeń, a docelowo, jeszcze w 2025 roku, z e-Doręczeń powinno korzystać ponad 28 milionów podmiotów.
Projekt ma wyeliminować papierową korespondencję w komunikacji oficjalnej i urzędowej. Korzystanie dla obywateli nie jest obligatoryjne. Stanowi jedynie ułatwienie. Natomiast obowiązek e-Doręczeń obejmie w tym roku przedsiębiorców. Skala tego cyfrowego projektu jest gigantyczna.
Podczas integracji systemów użytkowników z systemem e-Doręczeń mogą wystąpić problemy, które są zgłaszane Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu. Poczta Polska stale podejmuje szereg działań optymalizacyjnych, a w razie potrzeby naprawczych jako operator systemu oraz wdraża zmiany mające na celu przyspieszenie działania systemu. Najczęstsze zgłaszane problemy z prędkością działania systemu związane są z nieprawidłową konfiguracją systemów po stronie klientów.
Zgłaszane problemy są rozpatrywane z uwagą i stanowią dla Poczty Polskiej priorytet. W przypadku wystąpienia opóźnień w dostarczaniu przesyłek, zespół aktywnie współpracuje z zaangażowanymi stronami, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować przyczynę opóźnienia.
Poczta Polska przypomina, że przez cały ostatni rok prowadziła szkolenia dla zainteresowanych podmiotów z wprowadzania e-Doręczeń. Zachęcamy również do korzystania z materiałów dostępnych na stronach Poczty Polskiej i Ministerstwa Cyfryzacji:
- https://edoreczenia.poczta-polska.pl/
- https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/materialy3
W związku z napływającymi pytaniami o bezpieczeństwo danych osobowych Poczta Polska podkreśla, iż przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych jest priorytetem, a komunikacja w systemie e-Doręczeń jest w pełni bezpieczna. Wszelkie procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym numerów PESEL, są w pełni zgodne z wytycznymi Ministerstwa Cyfryzacji.