teaser.jpg teaser.jpg

E-commerce wyprzedzi w 2015 r. tradycyjne sklepy

Prognozy dla branży e-commerce na rok 2015 są bardzo optymistyczne. Aż 48% osób korzystających z usług sklepów internetowych planuje większe niż w zeszłym roku zakupy on-line - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. Najchętniej kupowane produkty to: odzież, obuwie, artykuły do wyposażenia domu, sprzęt elektroniczny i komputerowy, książki oraz kosmetyki.

Średnia kwota jaką internauci wydają co miesiąc na zakupy w sieci to 156 zł. 57% badanych deklaruje, że w tym roku będą częściej robili zakupy w sklepach internetowych niż w tradycyjnych (nie dotyczy to jedynie żywności i biletów). Najwięcej osób preferuje dostawę towarów kurierem, na drugim miejscu jest obiór paczek w placówce pocztowej, a stosunkowo najmniejszą popularnością cieszy się osobisty odbiór przesyłek w punktach typu paczkomaty czy sklepy sieciowe. - Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC pokazują, że Polacy polubili szybkość i wygodę, z jaką wiążą się zakupy on-line. Pozwala to przewidywać, że sprzedawcy i dostawcy, którzy będą potrafili sprostać rosnącym wymaganiom klientów, mogą liczyć na duże zyski w sektorze e-commerce - powiedział członek zarządu ARC Marek Lekki.

Czego się obawiamy?

Mimo że aż 48% osób kupujących w sklepach internetowych planuje w przyszłym roku zwiększyć budżet na wydatki on-line, to jednak wciąż powszechne są obawy związane z taką formą zakupów. Najwięcej wątpliwości dotyczy ewentualnej niezgodności produktu z zamówieniem, możliwości jego uszkodzenia w czasie transportu i prób oszustwa bądź wyłudzenia. Do zakupów w internecie część osób zniechęcają również wysokie koszty przesyłek lub brak pewności czy zamówiony towar dojdzie na czas. Najmniej osób obawia się bankructwa sklepu lub problemów związanych z płatnością przez internet.

Boże Narodzenie świętem e-commerce

Ciekawych informacji na temat zwyczajów zakupowych polskich internautów dostarczają odpowiedzi dotyczące zadowolenia z zakupów zrobionych w sieci przed świętami Bożego Narodzenia. Aż 80% z nich udało się w ten sposób nabyć prezent pod choinkę. Najczęstszym sposobem płatności był przelew bankowy on-line, w drugiej kolejności kupujący decydowali się na usługi firm pośredniczących w płatnościach. Jedynie co piąta osoba wybierała płatność za pobraniem.

Ocena usług Poczty Polskiej

Najczęściej wymienianą firmą dostarczającą w grudniu przesyłkę była Poczta Polska (45%), co druga osoba korzystająca z jej usług wybierała paczkę pocztową jako sposób dostawy. Jednocześnie aż 87% klientów było zadowolonych lub bardzo zadowolonych z usług Poczty Polskiej. - Cieszę się z wyników badań zadowolenia klientów z usług Poczty Polskiej. Zakupy on-line przed świętami, to czas, kiedy Poczta dostarcza rekordową ilość paczek. W ostatnim tygodniu przed Wigilią (15-21.12.2014) wskaźnik Świątecznego Barometru Poczty Polskiej osiągnął poziom 190,86% przeciętnej liczby paczek z 2014 r. - powiedział Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

Nowe terminy zwrotów

25 grudnia 2014 r. wydłużeniu z 10 do 14 dni uległ ustawowy termin zwrotu towarów zakupionych przez internet. Badanie pokazało, że tylko 57% kupujących on-line zna swoje prawa dotyczące możliwości odstąpienia od umowy. Reszta błędnie podawała terminy zwrotu takie jak: 7, 10 i 30 dni. 14% ankietowanych przyznało się, że nie mają wiedzy na ten temat. Bezpośrednio po świętach informacja o przysługującym kupującemu terminie zwrotu przydała się tylko 5% osób. Właśnie taki odsetek prezentów okazał się nietrafiony i wrócił do sklepów internetowych.

W odpowiedzi na nowe obowiązki, jakie postawiła przed przedsiębiorcami e-commerce zmiana ustawy o ochronie praw konsumenta, powstała nowa usługa eZwroty Poczty Polskiej. Ułatwia ona właścicielom sklepów kontrolę nad procesem zwrotów, pozwala obniżyć koszt samych przesyłek oraz gwarantuje bezpieczeństwo i terminowość doręczenia. eZwroty to również wygodne rozwiązanie dla klientów. Mogą oni skorzystać z formularza, który znajduje się na stronie www.ezwroty.poczta-polska.pl i zgłosić zwrot do każdego sklepu, nawet takiego który jeszcze nie współpracuje z Pocztą a potem nadać przesyłkę w ponad 4500 placówkach Poczty Polskiej.

Informacje o badaniu: Badanie zostało przeprowadzone w dniach 23-26 stycznia 2015 metodą CAWI (samodzielnie wypełniana ankieta internetowa). Wzięła w nim udział reprezentatywna, licząca 501 osób, grupa dorosłych Polaków, którzy w okresie przed ostatnimi świętami Bożego Narodzenia kupili produkt przez internet. Celem badania było określenie zadowolenia z dostawy zakupów on-line zrobionych przed Świętami Bożego Narodzenia oraz poznanie planów konsumentów w zakresie zakupów w sklepach e-commerce w 2015 r.

Załączniki

 ecommerce badania poczta polska1.jpg

ecommerce badania poczta polska1.jpg

jpg 133,8 kB Pobierz
 ecommerce badania poczta polska2.jpg

ecommerce badania poczta polska2.jpg

jpg 120,2 kB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.