BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (54) BIURO PRASOWE - NOWY WYMIAR - LAYOUT (54)

Cyfrowa rewolucja Poczty Polskiej przyspiesza. Już 22,7 mln nadanych e-przesyłek

Najnowsze dane Poczty Polskiej pokazują, jak dynamicznie rozwija się system e-Doręczeń. Po pół roku od upowszechnienia usług cyfrowej komunikacji działa już ponad 1,4 mln skrzynek odbiorczych, a liczba przesyłek osiągnęła ogółem 22,7 mln sztuk - licząc od początku świadczenia usługi.

W sumie od 5 października 2021 r. zostało założonych ponad 1,4 mln skrzynek doręczeń - prawie 50 tys. skrzynek dla podmiotów publicznych oraz ponad 1,3 mln skrzynek dla podmiotów niepublicznych. Z tego 64% skrzynek zostało założonych w 2025 r.

Od początku świadczenia usługi ponad 16,7 miliona przesyłek nadano za pomocą Powszechnej Usługi Hybrydowej (PUH), a niemal 6 milionów przy użyciu Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE). Co ważne, 85% z tych przesyłek - prawie 19,5 mln sztuk, w tym 5,8 mln przesyłek całkowicie cyfrowych, a ponad 13,6 mln hybrydowych - zostało nadanych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

PUH a PURDE

Publiczna Usługa Hybrydowa polega na nadaniu, np. przez urząd państwowy lub samorząd elektronicznej wiadomości do obywatela, a potem wydrukowaniu jej i tradycyjnym dostarczeniu przez Pocztę Polską – jako że odbiorca nie zarejestrował się jeszcze w systemie e-Doręczeń. Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego z kolei jest w pełni cyfrowa i działa, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca korzystają już z systemu.

Kolejne rozszerzenie systemu

Od 1 lipca używanie systemu e-Doręczeń stało się obowiązkowe dla tych przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do końca 2024 r., którzy dokonują zmian w swoim wpisie w ewidencji po 30 czerwca br.

To już kolejne rozszerzenie systemu. Od 1 stycznia br. system e-Doręczeń stał się obowiązkowym narzędziem komunikacji dla urzędów oraz zawodów zaufania publicznego (np. adwokatów, radców prawnych, księgowych itp.),  a od 1 kwietnia objął też przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS.

Wprowadzenie tego wymogu jest częścią szerszego planu cyfryzacji usług publicznych, mającego na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa wymiany dokumentów między instytucjami, obywatelami a także przedsiębiorstwami.

Usługa e-Polecony

Poczta Polska zachęca także do korzystania z usługi e-Polecony. Różnica między e-Doręczeniem a e-Poleconym polega na tym, iż w e-Doręczeniu jedną ze stron zawsze jest podmiot publiczny, a usługa jest bezpłatna m.in. dla obywateli, firm. E-Polecony to taka sama cyfrowa przesyłka, ale między podmiotami niepublicznymi, np.: firmą i osobą prywatną. Dzięki e-Poleconemu można całkowicie wyeliminować korespondencję papierową ze swojego domu czy firmy.

E-Polecony daje możliwość wysyłki i odbioru listu w dowolnym miejscu i terminie, na dowolnym urządzeniu. Oszczędzamy czas i pieniądze - przesyłka dociera do odbiorcy w kilka sekund i kosztuje zaledwie 1,79 zł netto. Nadanie, preawizacja i doręczenie są potwierdzane wystawieniem dowodów, które potwierdzają działania nadawcy i odbiorcy.

Jak aktywować e-Polecony?

Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można tego dokonać przez stronę internetową gov.pl. Po utworzeniu konta wystarczy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń (SD) i można aktywować e-Polecony. Po akceptacji regulaminu tworzona jest Skrzynka Doręczeń Kwalifikowana (SDK) i można już swobodnie komunikować się elektronicznie z innymi użytkownikami usługi e-Polecony.

Nadawanie adresu przez ministra daje gwarancję, że wiemy dokładnie, z kim prowadzimy korespondencję, bo nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę. Każdy użytkownik, chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić, czyli zalogować z pomocą środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego.

Niezawodny system

Dane Poczty Polskiej pokazują ważną tendencję - systematyczny spadek składanych reklamacji przez klientów z tytułu realizacji usług PUH i PURDE.

Warto zwrócić uwagę, że najczęstszym błędem popełnianym przez klientów przy przygotowaniu przesyłki PUH jest niezachowanie wymaganych marginesów w dokumencie pdf – błąd ten stanowi ostatnio nawet 76% wszystkich odrzuconych nadań.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.