Awizo przez SMS, uproszczona tabela opłat za listy i inne nowości w ofercie Poczty Polskiej

Wchodząca w życie 1 stycznia 2013 roku liberalizacja rynku pocztowego obejmie Polskę i 10 innych państw europejskich. Poczta Polska od ponad roku przygotowuje się do tych zmian. Oprócz restrukturyzacji wewnętrznej i operacyjnej, Poczta Polska przewiduje również zmiany w ofercie. Obok już wprowadzonych produktów takich jak przesyłka hybrydowa, pojawią się awizo przez SMS, nowa uproszczona tabela opłat za listy i paczki, a także nowe e-usługi.

Od nowego roku Poczta Polska i inni operatorzy pocztowi będą działać w oparciu o nowe prawo pocztowe, które uwalnia rynek zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej.

Ustawa Prawo Pocztowe, przyjęta przez Sejm RP w dniu 23 listopada 2012 nadaje Poczcie rolę tzw. operatora wyznaczonego przez okres 3 lat od 1 stycznia 2013 roku. Z mocy tej ustawy państwo poprzez Pocztę Polską nadal będzie gwarantowało świadczenie tzw. usług powszechnych. Dla dobra wspólnego musza być one wykonywane w sposób jednolity i po przystępnych cenach, niezależnie, czy jest to dla Spółki opłacalne, czy nie. Innymi słowy, państwo gwarantuje, na przykład klientom, że w całym kraju przez pięć dni w tygodniu nadamy i odbierzemy listy do 2 kg i paczki do 10 kg, a także odbierzemy paczkę z zagranicy do 20 kg.

Usługa powszechna, jak pokazuje praktyka z innych uwolnionych rynków, jest deficytowa. Straty ma pokryć tzw. fundusz kompensacyjny, którego największym płatnikiem będzie Poczta Polska (96 proc.)

Poczta Polska przygotowując się do zmian prowadzi intensywny proces restrukturyzacji. Pierwsze jej efekty są już widoczne we wskaźnikach terminowości dostarczania usług pocztowych. Ostatnie dane za II kwartał 2012 roku opracowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wskazują wzrost we wszystkich kategoriach przesyłek. W przypadku paczek ekonomicznych dostarczanych w terminie 3 dni od daty nadania, terminowość wyniosła 99,8%.

Co szczególnie ważne dla klientów efekty procesu zmian w Poczcie będą coraz bardziej widoczne w najpopularniejszych kategoriach usług. Do tej pory wprowadzono już nowe produkty, szczególnie związane z przesyłkami paczkowymi i ofertą biznesową. Dzięki temu po wielu kwartałach spadku Poczta zaczyna odzyskiwać ten rynek. Od nowego roku więcej nowości będzie dla klientów indywidualnych.

„Jesteśmy już na takim etapie zmian w funkcjonowaniu Poczty, że możemy zaproponować nowe usługi dla klientów indywidualnych. W 2013 roku wprowadzimy awizo przez sms, to dla nas symboliczny moment, kiedy papierowe dokumenty zmieniamy w elektroniczne powiadomienia. Otworzymy również pierwsze 50 samoobsługowych placówek, w których można będzie odebrać listy polecone i nadać przesyłki.” – mówi Janusz Wojtas, Członek Zarządu Poczty Polskiej

Awizo przez SMS, to tylko jeden z nowych, elektronicznych produktów. Od tego roku klienci korzystają również z opcji nadania przekazu pocztowego przez Internet. Klienci biznesowi korzystają już z przesyłki hybrydowej, która jest połączeniem e-maila z tradycyjnym listem. W I kwartale 2013 roku pierwsze e-kartki będą mogli także wysłać klienci indywidualni.


Oprócz uruchomienia oddziałów samoobsługowych, które mają być otwarte 24 godziny na dobę, Poczta Polska pracuje nad wdrożeniem nowych modeli placówek. Będą one zbudowane z łatwo dających się dopasować modułów – listowego, paczkowego i bankowego. Pierwsze punkty tego typu pojawią się w najbliższych tygodniach. Do końca 2013 roku Poczta Polska zbuduje minimum 50 tego typu placówek.

„Wprowadzamy nowe elementy do oferty, ale równocześnie poprawiamy te obszary, co, do których klienci zgłaszają uwagi. Dotyczą one, między innymi dostępności placówek pocztowych, dlatego wydłużamy godziny ich funkcjonowania i uruchamiamy placówki w centrach handlowych. 40 tysięcy naszych pracowników bierze udział w największym w Europie programie szkoleniowym, dzięki któremu poprawi się jakość obsługi w oddziałach. Upraszczamy również cenniki listów zwykłych i poleconych nadawanych w trybie ekonomicznym i priorytetowym.” – dodaje Janusz Wojtas.

Tabela opłat będzie bardziej przejrzysta i przyjazna dla klientów. Na listy krajowe, nadawane jako ekonomiczne do 350 g będzie obowiązywała jedna cena - 1, 60 zł (dotychczasowe ceny 1, 55 zł – 1, 90 zł). W przypadku listów poleconych do 350 g (tryb ekonomiczny) cena wyniesie 3.80 (ceny obecne, to 3,75 – 4.10). Zmiany wchodzą w życie już 1 stycznia 2013 roku.

To nie jedyne zmiany w cennikach. Kurierskie ramię Poczty Polskiej – Pocztex, obniżyło ceny średnio o 35% i również upraszcza ofertę. Ponadto przesyłki paczkowe objęte są systemem śledzenia. Każdy klient – nadawca lub odbiorca paczki – może sprawdzić w Internecie, gdzie aktualnie znajduje się paczka. Odbiorca otrzymuje sms-em informację o nadaniu i planowanym terminie dostarczenia przesyłki. Klienci biznesowi korzystają już z darmowego ubezpieczenia przesyłek z gwarancją wypłaty odszkodowania do 1 000 zł. Oferta Pocztex-u stała się tym samym jedną z najatrakcyjniejszych na rynku.

Realizowana od 2012 roku strategia Poczty Polskiej zakłada, że przychody z usług bankowych i ubezpieczeniowych, realizowane w oparciu o sieć placówek pocztowych i mikrooddziałów Banku Pocztowego, zrównoważą malejące przychody z tradycyjnych usług pocztowych.

Poczta Polska wspólnie z Bankiem buduje sieć 1000 placówek (640 pocztowych stref finansowych i 360 mikrooddziałów Banku Pocztowego). Poczta Polska przeszkoliła już 4 tys. agentów, a docelowo ma ich być 10 tys.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.