KOMUNIKAT

W nawiązaniu do licznych publikacji dotyczących płatności za abonament RTV oraz przypisywanego w nich zakresu odpowiedzialności, nie będącego w kompetencjach Poczty Polskiej S.A., niniejszym Spółka informuje iż:

  1. Obecnie – w ramach obowiązującego prawa – kwestia opłat abonamentowych dotyczy obszarów odpowiedzialności wielu instytucji: Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Finansów. Rola operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A. sprowadza się wyłącznie do obsługi procesu pobierania opłat abonamentowych, w tym przyjmowania, ewidencjonowania oraz kontroli obowiązku ich uiszczania.

Spółka realizuje obowiązki związane z pobieraniem opłat abonamentowych na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Obowiązki te dotyczą obsługi procesu rejestracji odbiorników, samego pobierania opłat abonamentowych, kontroli rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, jak również inicjowania procedury umarzania zaległości w płatnościach opłat abonamentowych i opłat za używanie odbiorników (w braku możliwości ustalenia podmiotu zobowiązanego i braku odpowiedniego majątku tego podmiotu).

  1. W związku z intencją wyrażoną przez Ministra Aktywów Państwowych Pana Jacka Sasina w dniu 7 czerwca br. w zakresie wstrzymania realizacji przez Pocztę Polską S.A. zadań związanych z pobieraniem opłat abonamentowych dziś, tj. 9.06. br. Poczta Polska skierowała pisma do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz do Ministra Infrastruktury i Ministra Finansów z prośbą o podjęcie czynności umożliwiających operatorowi wyznaczonemu  wykonanie w/w intencji.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych Minister Infrastruktury, jako minister właściwy do spraw łączności, sprawuje nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej. Właściwość Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika również z przepisów wyżej wspomnianej ustawy o opłatach abonamentowych, a także z umowy pomiędzy KRRiT a operatorem wyznaczonym, zawartej na podstawie tejże ustawy. W związku z tym, iż do opłat abonamentowych stosuje się przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwrócono się także do właściwego w tej sprawie Ministra Finansów.

  1. Zgodnie z obowiązującym prawem, wszelkie decyzje odnośnie umorzenia należności może podejmować wyłącznie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Z informacji podanych opinii publicznej przez samą KRRiT w dniu 7 czerwca br. za pośrednictwem oficjalnego profilu na Twitterze, w ubiegłym roku KRRiT rozpatrzyła 60 tys. tego typu spraw. To dwa razy więcej w porównaniu do analogicznych decyzji podejmowanych przez poprzednią Radę. Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji, mają możliwość zwrócenia się z wnioskiem o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości z tytułu abonamentu właśnie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, Poczta Polska informuje wszystkich zainteresowanych, by w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zgłaszali swoje zapytania do Poczty Polskiej lub ubiegali się o umorzenie opłat/raty w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. W Poczcie Polskiej S.A. funkcjonuje dedykowana infolinia (43 8420606). Osoby zainteresowane mogą także wysłać zapytanie na adres mailowy: rtv.eod@poczta-polska.pl  i uzyskać poradę w swojej sprawie.

  1. Jednocześnie Spółka informuje, iż prowizje z tytułu realizacji przez Pocztę Polską S.A. zadań związanych z pobieraniem opłat abonamentowych to jedna z wielu gałęzi przychodowych Spółki.

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.