Poczta Polska testuje innowacyjną technologię radiowej identyfikacji przesyłek
Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” polega na zastosowaniu nowoczesnych technologii radiowej identyfikacji obiektów (RFID). Ma ona usprawnić sortowanie przesyłek. Jest to pierwszy projekt Poczty Polskiej finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Dziś przesyłki w sortowniach Poczty Polskiej są identyfikowane poprzez skanowanie kodów kreskowych, przez operatora skanera. Technologia RFID znacząco przyspiesza sortowanie przesyłek, ponieważ nie wymaga angażowania operatora. RFID opiera się na identyfikacji radiowej, a dane trafiają do systemu dzięki mikroskopijnym chipom umieszczanym na przesyłkach, np. w formie nalepki. Bezdotykowa identyfikacja jest możliwa nawet z odległości kilku metrów.
Do projektu Poczty Polskiej zostały wybrane sortownie w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu. Prace nad zastosowaniem tej technologii będą prowadzone także w Laboratorium Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, które – wraz z Pocztą Polską – tworzy konsorcjum naukowo-badawcze. Po wstępnej fazie testów do projektu dołączą placówki Poczty Polskiej. Następnie technologia będzie badana w warunkach rzeczywistych, na szeroką skalę.
– Dynamiczne zmiany w branży usług pocztowych wymagają ciągłych innowacji. Dzięki technologii RFID mamy szansę usprawnić identyfikację i rejestrację przesyłek, dać możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, poprawić bezpieczeństwo listów i paczek oraz zmniejszyć pracochłonność ich skanowania. To rozwiązanie może okazać się efektywne nawet przy znacząco rosnącej liczbie paczek, bez konieczności zwiększania posiadanych zasobów – mówi Paweł Przychodzeń, członek Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.
Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” został zgłoszony do konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w którym wyłaniane zostają najlepsze pomysły innowacyjne. Łączna wartość projektu to 9,1 mln zł. Kwota dofinansowania przyznana przez NCBR w ramach unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi 6,1 mln zł. Jego celem jest wsparcie innowacyjności w przedsiębiorstwach przez działania badawczo-rozwojowe i współpracę biznesu z sektorem nauki.
– Realizacja tego projektu jest elementem strategicznego rozwoju Poczty Polskiej i z pewnością wzmocni naszą pozycję na rynku usług kuriersko-paczkowych. Z uwagi na fakt, że w naszej organizacji powstał zespół odpowiedzialny za przygotowywanie wniosków i opracowywanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnych przedsięwzięć budujących przewagę konkurencyjną Poczty Polskiej – podkreśla Paweł Przychodzeń.
Projekt został zaplanowany na 2,5 roku, zakończy się więc w III kwartale 2021 r. Wyniki testów w znacznej mierze wpłyną na decyzję o wdrożeniu rozwiązań RFID w placówkach i sortowniach pocztowych.