Sortownia_ Poczta Polska  Sortownia_ Poczta Polska

Poczta Polska testuje innowacyjną technologię radiowej identyfikacji przesyłek

Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” polega na zastosowaniu nowoczesnych technologii radiowej identyfikacji obiektów (RFID). Ma ona  usprawnić sortowanie przesyłek. Jest to pierwszy projekt Poczty Polskiej finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Dziś przesyłki w sortowniach Poczty Polskiej są identyfikowane poprzez skanowanie kodów kreskowych, przez operatora skanera. Technologia RFID znacząco przyspiesza sortowanie przesyłek, ponieważ nie wymaga angażowania operatora. RFID opiera się na identyfikacji radiowej, a dane trafiają do systemu dzięki mikroskopijnym chipom umieszczanym na przesyłkach, np. w formie nalepki. Bezdotykowa identyfikacja jest możliwa nawet z odległości kilku metrów.

Do projektu Poczty Polskiej zostały wybrane sortownie w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu. Prace nad zastosowaniem tej technologii będą prowadzone także w Laboratorium Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, które – wraz z Pocztą Polską – tworzy konsorcjum naukowo-badawcze. Po wstępnej fazie testów do projektu dołączą placówki Poczty Polskiej. Następnie technologia będzie badana w warunkach rzeczywistych, na szeroką skalę.

Dynamiczne zmiany w branży usług pocztowych wymagają ciągłych innowacji. Dzięki technologii RFID mamy szansę usprawnić identyfikację i rejestrację przesyłek, dać możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, poprawić bezpieczeństwo listów i paczek oraz zmniejszyć pracochłonność ich skanowania. To rozwiązanie może okazać się  efektywne nawet przy znacząco rosnącej liczbie paczek, bez konieczności  zwiększania  posiadanych zasobów – mówi Paweł Przychodzeń, członek Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.

Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” został zgłoszony do konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w którym wyłaniane zostają najlepsze pomysły innowacyjne. Łączna wartość projektu to 9,1 mln zł. Kwota dofinansowania przyznana przez NCBR w ramach unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi 6,1 mln zł. Jego celem jest wsparcie innowacyjności w przedsiębiorstwach przez działania badawczo-rozwojowe i współpracę biznesu z sektorem nauki.   

Realizacja tego projektu jest elementem strategicznego rozwoju Poczty Polskiej i z pewnością wzmocni naszą pozycję na rynku usług kuriersko-paczkowych. Z uwagi na fakt, że w naszej organizacji powstał zespół odpowiedzialny za przygotowywanie wniosków i opracowywanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnych przedsięwzięć budujących przewagę konkurencyjną Poczty Polskiej – podkreśla Paweł Przychodzeń.

Projekt został zaplanowany na 2,5 roku, zakończy się więc w III kwartale 2021 r. Wyniki testów w znacznej mierze wpłyną na decyzję o wdrożeniu rozwiązań RFID w placówkach i sortowniach pocztowych.

 

 

Załączniki

Sortownia_Poczta Polska

Sortownia_Poczta Polska

jpg 2,2 MB Pobierz
Sortownia_ Poczta Polska

Sortownia_ Poczta Polska

jpg 3,1 MB Pobierz

Poczta Polska to jedna z najstarszych firm nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie. Powstała 18 października 1558 r., w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. To instytucja od początku nierozerwalnie związana z Polską. Poczta zawsze pełniła ważną rolę państwowotwórczą. Kluczową rolę odegrała w okresie zaborów, gdy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi.

Poczta Polska świadczy usługi nieprzerwanie – dostarcza listy, przesyłki, paczki, emerytury czy przekazy pieniężne do mieszkańców w każdym zakątku kraju. Jest narodowym operatorem pocztowym oraz jednym z polskich liderów usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich i logistycznych. Z usług Poczty korzysta ponad 90% Polaków. Pracownicy Poczty, zwłaszcza listonosze, pełnią ważną rolę w społecznościach lokalnych. Wykonują swoje zadania z prawdziwą misją i zaangażowaniem.

Sieć ponad 7,5 tysiąca placówek i ogromne zaufanie społeczne do Pocztowców to ogromny kapitał, w oparciu o który Spółka chce budować przyszłość. Obecnie Poczta Polska przechodzi proces transformacji. Jej celem jest stworzenie firmy łączącej tradycyjne usługi pocztowe, takie jak przesyłka listów i paczek czy usługi kurierskie, a jednocześnie wdrażającej innowacyjne rozwiązania, takie jak np. e-Doręczenia.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.