Poczta Polska testuje auta zasilane gazem LNG
Ciągnik siodłowy marki Scania, zasilany gazem LNG jest testowany przez pracowników Poczty Polskiej na trasie Lublin-Warszawa-Lublin. To kolejny etap wdrażania programu stopniowej wymiany floty samochodowej narodowego operatora wyznaczonego na niskoemisyjną.
Testowany przez Pocztę Polską pojazd to ciągnik siodłowy Scania R410 nowej generacji zasilany skroplonym gazem ziemnym nazywanym w skrócie LNG (ang. liquefied natural gas). Osiągi i charakterystyka 13-litrowego zastosowanego w nim silnika są takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego o tej samej mocy. Wykorzystanie gazu ziemnego pozwala jednak na redukcję emisji CO2 na poziomie około 10 proc. Co więcej, w przypadku pojazdów zasilanych LNG emisja toksycznych tlenków azotu jest o ponad 60 proc. niższa, w porównaniu z pojazdami zasilanymi dieslem. Dodatkowo, dzięki właściwościom gazu ziemnego możliwe jest całkowite wyeliminowanie emisji cząstek stałych. Ciągnik został wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów Scania Opticruise, która zapewnia płynną i szybką zmianę biegów oraz najwyższy komfort jazdy kierowcy. Zasięg typowego ciągnika siodłowego Scania zasilanego LNG w płaskim terenie wynosi do 1300 km.
– Zgodnie ze strategią Poczta Polska stawia na rozwój usług logistycznych. Rocznie przewozimy ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych. Prognozy pokazują, że w kolejnych latach wolumeny będą rosły. Jednocześnie przygotowując się do wejścia w tzw. „Strefy Czystego Transportu” Poczta, podobnie jak inne firmy logistyczne, z odpowiednim wyprzedzeniem analizuje rynek pojazdów zarówno elektrycznych, jak i na paliwa alternatywne, aby zdobyć doświadczenia i jak najlepiej przygotować się do wymiany floty – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej
Podstawowe zadania stawiane przed współczesnym transportem nie zmieniły się, przewozy są jednak wykonywane ze znacznie większą intensywnością. Zmienia się za to otoczenie transportu i oczekiwania wobec niego. Słowo-klucz we współczesnym myśleniu o branży transportowej, to zrównoważony rozwój.
– W Scania traktujemy zrównoważony rozwój bardzo poważnie, jako zadanie na tu i teraz. Optymalizując transport i mobilność w inteligentny sposób, wykorzystując nie tylko paliwa alternatywne, ale także digitalizację i automatyzację, możemy ograniczyć marnotrawstwo w transporcie i zadbać o środowisko. Scania to znacznie więcej niż produkty i usługi, to kompleksowe, zrównoważone rozwiązania transportowe – komentuje Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska S.A.
Scania przewodzi w dostarczaniu zrównoważonych rozwiązań transportowych, w tym pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, które mogą sprostać typowym wyzwaniom stawianym przez współczesny transport.
– Coraz więcej przedsiębiorstw jest świadomych potrzeby redukcji emisji CO2 w wykonywanych przez siebie operacjach transportowych. Testy pojazdu Scania zasilanego gazem w Poczcie Polskiej są doskonałym przykładem odpowiedzialnego podejścia tej organizacji do tych wyzwań. Jesteśmy liderem zrównoważonego transportu na rynku. W naszej ofercie znajdują się produkty i usługi, dzięki którym możemy zaproponować lepiej dopasowane, bardziej zrównoważone i korzystniejsze pod względem kosztów rozwiązania niż jakikolwiek inny producent. Pojazdy Scania zasilane gazem pozwalają na osiągnięcie idealnej równowagi między niską emisji spalin, mocą i zasięgiem – dodaje Paweł Paluch.
Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi. W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku przetestowano elektryczne dostawczaki kilku marek o ładowności pow. 800 kg. Zaplanowane są też testy kolejnego auta zasilanego gazem LNG.