Poczta Polska: Wielkopolskie testy samochodów elektrycznych

Poczta Polska: Wielkopolskie testy samochodów elektrycznych

  • Przez kilka tygodni  pocztowcy  z województwa  wielkopolskiego  będą testować  elektrycznego Peugeota Partnera.

  • Poczta testuje elektryczne auta w całej Polsce, by sprawdzić czy  samochody elektryczne dostępne na polskim rynku spełnią wymagania narodowego operatora pocztowego.

W pierwszym etapie testów weźmie udział dwadzieścia egzemplarzy aut ośmiu różnych modeli. W planach jest przetestowanie jeszcze w tym roku około 50 pojazdów elektrycznych. To efekt nawiązania współpracy Poczty Polskiej z producentami, którzy w swojej ofercie na polskim rynku mają auta o ładowności do 800 kg z homologacją do poruszania się po drogach. W Poznaniu i Komornikach testowany będzie Peugeot Partner, którego przestrzeń ładunkowa wynosi od 3,3 do 3,7 m3.   

- Chcemy sprawdzić, czy elektryczne samochody dostawcze spełnią oczekiwania Poczty Polskiej w ruchu ulicznym. Będą je testowali listonosze, kurierzy i kierowcy rozwożący materiał do placówek. Zatrudniamy ok. 80 tysięcy pracowników w całym kraju, około 25 tysięcy to listonosze. Daje to duże możliwości zastosowania pojazdów elektrycznych. Niewiele podmiotów wykorzystuje rozwiązania logistyczne czy informatyczne w skali porównywalnej z Pocztą – mówi Prezes Zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.  

Testowane samochody będzie można zobaczyć na ulicach Poznania, Warszawy, Rzeszowa, Białegostoku, Krakowa, Lublina, Łodzi, Gdańska, Wrocławia oraz Katowic. Oprócz aut przetestowane również będą ładowarki różnych rodzajów i stacje ładowania. Kierowcy Poczty Polskiej do końca czerwca będą testować m.in. ładowność, sposób ładowania akumulatorów oraz możliwą do przejechania liczbę kilometrów. Wyliczone zostaną również potencjalne oszczędności finansowe wynikające z wymiany floty na samochody zasilane alternatywnymi źródłami energii. W teście elektrycznych samochodów dostawczych zorganizowanym przez Pocztę Polską wezmą udział następujące marki: Renault, Nissan, Zeppelin Goupil, Melex, Citroen, Peugeot, KOMEL (konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych).

To kolejne działanie mające na celu  wdrożenie pojazdów elektrycznych w Poczcie Polskiej. Spółka współpracuje już z firmą Jeden Ślad produkującą skutery elektryczne i pojazdy trójkołowe, która zgłosiła się do II edycji programu dla start-upów pn. „GammaRebels powered by Poczta Polska”. Skutery są już po pierwszej fazie jazd próbnych.

Elektryczne samochody mogą się sprawdzić szczególnie w tych miejscowościach, gdzie dla mieszkańców uciążliwością jest hałas drogowy i komunikacyjne zanieczyszczenie powietrza. Testowane modele są ciche, zatem doskonale mogą się sprawdzić również w czasie nocnego transportu przesyłek.

Rynek samochodów osobowych i ciężarowych zmienia się bardzo szybko. Możliwości producentów są coraz większe, a na nowe modele danej marki nie trzeba czekać latami. Odpowiedzią na potrzeby środowiska naturalnego i rynku są pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi. Obecnie niemal wszystkie koncerny mają w swojej ofercie samochody elektryczne lub są w trakcie ich przygotowania. Przełom technologiczny na skale masową nastąpi według szacunków w 2020 roku. Do 2025 r. na polskich drogach ma pojawić się milion samochodów zasilanych prądem.

Samochody elektryczne wykorzystuje już m.in. Royal Mail w Wielkiej Brytanii, Deutsche Post DHL w Niemczech oraz Grupa La Poste we Francji. Poczta Polska jest pierwszą państwową spółką, która organizuje tak duże testy pojazdów elektrycznych. Niezależnie od szerokości geograficznej i poziomu rozwoju państw, samochody elektryczne stały się realną przyszłością motoryzacyjnego świata. Mają na to wpływ zarówno ceny paliw, rosnące koszty eksploatacyjne tradycyjnych pojazdów, jak też potrzeba ochrony środowiska naturalnego. Coraz więcej państw decyduje się na elektryczną flotę w spółkach pocztowych i kurierskich. Co więcej, rynek pocztowy staje się jednym z kół zamachowych przemysłu samochodowego opartego na energii elektrycznej.