@@include('build/svg-sprite.svg')

Ponad 2 mln listów dziennie w okresie przedświątecznym

W grudniu liczba listów opracowywanych w warszawskiej sortowni rośnie średnio o 50% w stosunku do pozostałych miesięcy w roku. Dwukrotnie wzrasta też liczba paczek, którymi przesyłane są towary zamówione w sklepach internetowych. Większy ruch w placówkach i sortowniach Poczty Polskiej rozpoczyna się już w połowie listopada.

W okresie przedświątecznym w warszawskim WER (węzeł ekspedycyjno-rodzielczy) opracowywanych jest około 2 mln listów i ok. 60 tysięcy paczek dziennie. Jeden z największych węzłów, w których sortuje się i rozdziela przesyłki obsługuje w najgorętszym okresie nawet do 3 milionów przesyłek dziennie. W zwykłym okresie opracowywanych jest około 1,5 mln listów dziennie do odbiorców w kraju i 140 tys. listów za granicę.

Poczta Polska prowadzi także statystyki ogólnopolskie. Specjalnie przygotowany wskaźnik zakupowej gorączki przedświątecznej – Barometr Świąteczny Poczty Polskiej – publikowany jest na witrynie barometrswiateczny.pl i pokazuje, jak rośnie liczba wysyłanych za pośrednictwem spółki paczek w skali kraju. Ostatni odczyt Barometru (za tydzień 9-15 grudnia) wskazywał poziom 165,51 proc., co oznacza, że Polacy wysłali o ponad 65 proc. więcej paczek, niż zwykle.

Największy ruch w 14 centrach logistycznych Poczty Polskiej jest w godzinach wieczornych i w nocy, kiedy wysłane przez klientów paczki i listy są przywożone do sortowania i rozesłania do adresatów. W tych godzinach szczytu tylko w warszawskim centrum pracuje 2 tysiące osób w systemie czterozmianowym. WER w Warszawie to największa sortownia w Europie Środkowo– Wschodniej. 

Szybciej, sprawniej, bezpieczniej

Poczta Polska rozstrzygnęła przetarg na maszyny rozdzielcze do sortowania standardowych przesyłek listowych. Inwestycja związana jest z realizacją strategii Poczty Polskiej, której kluczowym elementem jest poprawa jakości usług i obsługi klientów. Nowy park maszynowy przyczyni się do poprawy terminowości i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.

Inwestycja ta to kolejny etap umaszynowienia podstawowych węzłów w sieci pocztowej. Dotychczas maszyny rozdzielcze funkcjonowały w WER-ach w Krakowie, Łodzi, Komornikach i w Warszawie. Nowe maszyny zostaną zainstalowane we Wrocławiu, Pruszczu Gdańskim, Zabrzu (2 maszyny), Lisim Ogonie oraz w Warszawie (3 maszyny). Są one przystosowane do rozdziału maszynowego przesyłek standardowych czyli przysłowiowej przesyłki średniej wielkości. Ich instalacja spowoduje m.in.: poprawę terminowości przebiegu przesyłek, zwiększenie bezpieczeństwa obrotu pocztowego, łączenie obszarów obsługi węzłów oraz uzyskanie potencjalnych oszczędności.

Inwestycja jest związana z jednym ze strategicznych priorytetów Spółki, którym jest poprawa jakości usług i obsługi klienta, a która mierzona jest m.in. wskaźnikami terminowości. Do najważniejszych zalicza się właśnie unowocześnianie węzłów ekspedycyjno - rozdzielczych. Poprawa terminowości przebiegu przesyłek w Poczcie Polskiej możliwa jest dzięki udoskonalaniu zaplecza logistycznego. Firma dokonuje szeregu inwestycji w infrastrukturę oraz zmian na poziomie logistycznym, które już dziś przynoszą wymierne korzyści. 

Nowe placówki

Aby ułatwić Klientowi dostęp do usług Poczty Polskiej, od początku roku spółka wprowadziła nowy model sieci. Profesjonalna obsługa, łatwy dostęp do usług i przyjazna atmosfera to cele jakie stawia sobie Poczta Polska, zmieniając placówki pocztowe. Oddziały mają nowoczesny wystrój i nową wizualizację. Nowe placówki mają wydzielone strefy: pocztową (listy, paczki, wpłaty i wypłaty), bankowo-ubezpieczeniową (konta, lokaty, polisy), handlową (np. kartki pocztowe czy prasa) i samoobsługową. Taki podział rozszerza i poprawia funkcjonalność dla klientów. Dzięki temu, placówka staje się czymś więcej niż tylko miejscem do wysłania i odbierania korespondencji. Klienci będą mogą w nich otworzyć konto, kupić polisę, a w strefie samoobsługowej własnoręcznie nadać przesyłkę czy odebrać list polecony. 

E-poczta

Równocześnie Poczta Polska przenosi swoją działalność do Internetu. Z badań, jakie na zlecenie spółki przeprowadziła Homo Homini w lipcu br. wynika, że dziewięć na dziesięć młodych osób, w wieku 18-24 lat, chce wykorzystywać Internet w sprawach związanych z usługami masowymi. Odpowiadając na to zapotrzebowanie w listopadzie br., wprowadzono nową markę – Envelo. To narzędzie, które pozwala na korzystanie z usług pocztowych w każdym miejscu i o każdej porze. Klienci Poczty Polskiej mogą w Internecie kupić i wydrukować znaczki pocztowe, wysłać listy lub kartki, które w papierowej formie dostarczy listonosz. Za wdrożenie odpowiedzialna jest spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe.