Poczta Polska: 8 na 10 Polaków kupi prezenty pod choinkę przez internet
Ponad 80 proc. Polaków posiadających dostęp do sieci planuje kupić choć część prezentów przez internet, a jedynie 17 proc. wyklucza taką możliwość. Ponad 70 proc. klientów e-sklepów wybierze Pocztę Polską jako dostawcę przesyłek z prezentami – wynika z badań instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia.
Zgodnie z deklaracjami badanych ponad 80 proc. z nich kupi w tym roku prezenty w sklepach on-line. –Wyniki badania to potwierdzenie trendu, że dzisiaj klienci oczekują więcej za mniej, z dowolnego miejsca i o każdej porze – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej. –Ecommerce nigdy nie wyprze tradycyjnego biznesu, bo wkrótce to ecommerce będzie tradycyjnym biznesem.
Wśród najpopularniejszych powodów odwrotu od sklepów stacjonarnych w bieżącym roku znajduje się wygoda zakupów przez internet. Polacy kupią w sieci prezenty bo uważają, że tak jest taniej niż w sklepach stacjonarnych (67 proc.) i mają większy wybór niż w sklepach tradycyjnych (43 proc.).
Badanie potwierdza zaobserwowany od pewnego czasu trend, że Polacy chętnie chodzą najpierw do sklepów stacjonarnych, żeby obejrzeć lub przymierzyć produkty. Potem kupują je w sieci. Robi tak blisko 80 proc. badanych.
Użytkownik internetu zdecyduje się w 2014 roku na zakup prezentów w sieci ponieważ wie, że nie tylko wyda w ten sposób mniej pieniędzy, ale i będzie mógł wybierać z bogatszego asortymentu niż w sklepach stacjonarnych. Osoby, które jednak wybiorą zakup w sklepach tradycyjnych jako główny powód podają chęć osobistego obejrzenia produktów lub obawy, że towar kupiony on-line może być uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem.
– Średnio respondenci planują przeznaczyć na zakup prezentów świątecznych w tym roku 500 złotych, a połowa z nich nie więcej niż 400 złotych. Co czwarta osoba planuje kupić prezenty świąteczne za kwotę większą niż 500 złotych – mówi Marek Lekki, członek zarządu w ARC Rynek i Opinia.
Wśród najczęściej zamawianych w sieci prezentów znajdą się w tym roku kosmetyki (56 proc.), słodycze (49 proc.), zabawki (45 proc.). Połowa badanych planuje kupić w prezencie dla bliskich książki.
Decydując się na zakup prezentów w sieci dokładnie wybieramy dostawcę przesyłki. Wybór Poczty Polskiej na operatora przesyłek świątecznych zadeklarowało ponad 70 proc. badanych. – Badani jako główne przyczyny wskazują na korzystne ceny przesyłek oraz na małą odległość do najbliższej placówki pocztowej. Inni podkreślają swoje pozytywne doświadczenia z narodowym operatorem oraz zaufanie do niego. – mówi Marek Lekki z ARC Rynek i Opinia.
Połowa badanych ocenia, że zakupy on-line to najlepszy sposób na robienie zakupów świątecznych.
Badanie „Zakup prezentów świątecznych przez Polaków” zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. Przebadano 508 osób, które planują kupić prezenty świąteczne. Badanie reprezentatywne na populację internautów ze względu na wiek, płeć oraz wielkość miejscowości zamieszkania. Termin realizacji wywiadów: 7 – 12 listopada 2014 r..