Poczta Polska: 75% klientów e-commerce jest zadowolonych z nowych przepisów o zakupach w sieci

Poczta Polska: 75% klientów e-commerce jest zadowolonych z nowych przepisów o zakupach w sieci

   Nowa ustawa o prawach konsumenta tworzy bezpieczne warunki do rozwoju branży e-commerce;

  •    60% ankietowanych poprawnie wskazało 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów przez Internet;
  •    Niemal co drugi konsument zwracający towar co sklepu internetowego wśród firm, za których pośrednictwem odesłał produkt wymienia Pocztę Polską;
  •    39% respondentów zdarzyło się otrzymać wadliwy towar, a co piąta osoba deklaruje, że nie zwracała do tej pory towaru ze względu na brak znajomości przysługujących im praw;
  •    15% respondentów napotkało na trudności związane z odstąpieniem od umowy zakupu zawartej przez Internet. Główną trudnością jest długi czas oczekiwania na uznanie zwrotu.

Już 60% osób robiących zakupy w internecie wie, że ma prawo odstąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni, wynika z badania zrealizowanego przez firmę ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. W trzy miesiące po wejściu w życie w Polsce nowelizacji unijnej dyrektywy o prawach konsumenta Poczta Polska zleciła badania dotyczące znajomości i oceny nowego prawa przez internautów oraz problemów, z jakimi spotykają się oni dokonując zakupów w internecie.

Wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy z 10 do 14 dni jest najbardziej rozpoznawalną i najlepiej ocenianą przez respondentów zmianą prawa.

–  Nowa ustawa o prawach konsumenta wzmocniła bezpieczeństwo zakupów dokonywanych przez internet. Jasność praw i obowiązków obu stron transakcji sprzyja szybkiemu rozwojowi branży e-commerce. Poczta Polska chcąc ułatwić sklepom realizację obowiązków ustawowych i uprościć procedurę zwrotu dla klientów oferuję usługę eZwroty, dostępną na stronie www.ezwroty.poczta-polska.pl. Zwracanie towarów nie musi być skomplikowane ani drogie, wystarczy wypełnić formularz i nadać przesyłkę w placówkach Poczty – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

75% badanych ocenia, że zmiany w prawie wpłyną pozytywnie na sytuację konsumentów. Stosunkowo nisko ankietowani ocenili zmiany przyznające dodatkowe prawa właścicielom sklepów: tylko 17% osób jako najbardziej korzystne wskazało prawo sprzedawców do wstrzymania się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania od konsumenta towar

Zwracamy prawie bez przeszkód

39% internautów przynajmniej raz odesłało z powrotem zakupiony w sieci towar. Zdecydowana większość z nich - 85%, nie napotkała przeszkód chcąc odstąpić od umowy kupna zawartej na odległość. Osoby, które miały problemy w czasie procedury zwrotu, jako najczęstszą ich przyczynę wskazywały długi czas oczekiwania na uznanie zwrotu oraz trudności ze zwrotem gotówki. Do rzadkości należał brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą lub złośliwe komentarze z jego strony.

Konsumenci niewyedukowani tracą

Tylko 9% osób kupujących w sieci przyznaje, że płatności internetowe sprawiają im trudność. 39% osób przynajmniej raz dostało wadliwy lub niezgodny z zamówieniem towar. Niektórzy z nich zrezygnowali ze zwrotu z powodu niewiedzy na temat przysługujących im praw - 21%, inni dlatego, że nie wiedzieli jak to zrobić - 16%. Z kolei 18% osób zdecydowało się na zwrot, ale spotkali się oni z odmową przyjęcia towaru. W tej grupie mieszczą się zarówno ci, którzy zostali niesłusznie odprawieni z kwitkiem, jak i ci którzy nie dopełnili warunków odstąpienia od umowy np. dotyczących terminu zwrotu.

Widać, że istnieje potrzeba jeszcze dokładniejszych informacji o warunkach transakcji i obowiązkach obu stron umowy. Tylko 41% badanych jest zdania, że informacje o prawach konsumentów są łatwo dostępne na stronach sklepów podkreśla członek zarządu ARC Marek Lekki.

Poczta Polska najczęstszym wyborem konsumentów

Najwięcej, bo aż 60% badanych wskazało, że wśród firm, z których usług najczęściej korzystają zamawiając zakupy przez internet, jest Poczta Polska. Równocześnie 30% konsumentów wskazało na markę Pocztex, czyli usługi kurierskie Poczty Polskiej. Wśród najpopularniejszych firm kurierskich znalazły się również DHL, Siódemka i DPD.

62% ankietowanych zadeklarowało, że korzysta z usług firm paczkowych lub kurierskich przynajmniej raz w miesiącu, 8% zamawia zakupy przez internet średnio co tydzień. Wśród najczęściej kupowanych w sieci artykułów jest odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny i komputerowy, artykuły do wyposażenia domu i książki.

Informacje o badaniu:

Badanie przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia w dniach 27-31 marca 2015 r.